'Apple positioneert eigen apps hoger in App Store'

Jordi Smit
Apple positioneert in App Store zijn eigen apps hoger in de zoekresultaten dan apps van concurrenten, zo blijkt uit onderzoek. Het bedrijf ontkracht echter deze geruchten.

Onderzoek

The Wall Street Journal deed onderzoek naar de kwestie. Uit dit onderzoek bleek dat Apple-apps in 60 procent van de gevallen bovenaan de lijst stond. Bij 'kaarten' verschijnt bijvoorbeeld eerst de navigatie-app van Apple, voordat de concurrentie wordt getoond. Bij andere apps zou dit eveneens het geval zijn.

LEES OOK: Dé beste Apple MacBook voor elk budget

Verbondenheid Apple

Er lijkt een commercieel belang aan de kwestie te zitten. Zo bleek dat de apps waarmee Apple geld verdient, zoals Apple Music en Boeken, in 95 procent van de gevallen bovenaan verschijnen. Apple is het echter niet eens met de berichtgeving. 'Apple-klanten voelen zich verbonden met onze producten en veel van hen gebruiken het zoeken als een manier om hun apps te vinden en te openen', zo verklaart het bedrijf.

Sterke positie Apple

Apple vindt dat de eigen kracht van de organisatie telt. 'Hoe klanten de zoekfunctie gebruiken, is de reden waarom Apple sterke posities inneemt in de resultaten. Om dezelfde reden staan Uber, Microsoft en andere bedrijven vaak ook goed gerankt in de lijsten', aldus Apple.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi