Blog: Meer inzicht in data met enhanced ecommerce in Google Analytics

Redactie WINMAG Pro
Heb je een webshop dan wil je vast snel verder groeien. Meer omzet behalen en marges verbeteren uit je e-commerce inspanningen. Hiervoor heb je extra inzicht nodig in wat wel en niet helpt. Is het mogelijk om dergelijke inzichten te verkrijgen en waar haal je deze inzichten vandaag? In dit artikel vertellen we je alles over de mogelijkheden van enhanced e-commerce.

Meer data betekent meer inzicht

Om meer inzicht te krijgen, heb je meer data nodig. Als je Google Analytics gebruikt, dan weet je dat er veel data wordt verzameld waarop je analyses kunt uitvoeren. Waar komen je klanten vandaan, welke pagina’s worden er bezocht en welke kanalen leveren de meeste conversies op. Met de standaard versie van Google Analytics is er heel veel informatie voor je beschikbaar. Toch krijg je vaak niet alle informatie te pakken. Als je een webshop hebt, dan is de standaard informatie vaak ontoereikend. Het gedrag van de bezoeker voor de winkelwagen, het functioneren van de productweergaves en het gedrag op de checkout is zeer belangrijke informatie die je inzicht geeft over het functioneren van je webshop. Voeg je Enhanced Ecommerce toe, dan komt deze specifieke informatie wel beschikbaar.

Wat is Enhanced Ecommerce?

Met Enhanced Ecommerce kun je je bestaande data en rapportages in Google Analytics uitbreiden. Enhanced Ecommerce in Google Analytics geeft je inzicht in de aankoopfunnel, de orders, de checkout en retouren. Doordat je deze informatie combineert met alle data die al beschikbaar is in Google Analytics ontstaat er een krachtige samenwerking.

Wat zijn de voordelen van Enhanced Ecommerce?

De nieuwe inzichten die je verkrijgt met Enhanced Ecommerce kun je bijvoorbeeld inzetten voor remarketing doeleinden. Wil je bijvoorbeeld je remarketing inrichten op basis van het aantal afgebroken checkout-bezoeken dan kan dat. De nieuwe data geeft ook mogelijkheden voor het optimaliseren van je conversie. Door een funnel in te richten kun je inzichtelijk maken waar de klant in het proces afhaakt. Door dit stuk te verbeteren, verhoog je je conversie op een data gedreven manier. Een ander voordeel van Enhanced Ecommerce is dat de verkregen extra data zich goed leent voor personalisatie. Bied je bezoeker relevante informatie en producten gebaseerd op het gedrag op de website, wat werd geanalyseerd met Machine Learning toepassingen. 

Aankoopgedrag visualisatie

Wil je weten hoe potentiele klanten zich over je webshop bewegen? Bijvoorbeeld hoe de funnel van de homepage tot aan de productpagina en de winkelwagen wordt doorlopen? Op basis hiervan kun je je webshop optimaliseren of je remarketing beter inrichten. De aankooprapportage geeft je inzicht door diverse segmentatiemogelijkheden waardoor de intentie van de bezoeker duidelijk wordt.

Product prestatie 

Je wilt natuurlijk het juiste product presenteren aan je webshop bezoeker. Hoe kun je dit doen? Hiervoor heb je inzicht nodig in de prestaties van de verschillende producten die je aanbiedt in je webshop. Enhanced Ecommerce geeft je inzicht in de productverkopen en retouren en laat je zien hoe vaak een product is bekeken, hoe vaak het is toegevoegd aan de winkelwagen en of dit heeft geleid tot een aankoop. Hierdoor kun je beter beslissen welke producten je hoe wilt presenteren in je webshop. 

Checkout rapportage

De inzichten in de checkout laten zien hoe een bezoeker zich door de stappen en opties in de checkout beweegt. Met de rapportage van Enhanced Ecommerce zie je exact waar bezoeker uitstappen. Hierdoor wordt het makkelijk om juist dit gedeelte van de checkout te optimaliseren. 

Productlijsten

Enhanced Ecommerce geeft je ook inzicht in het functioneren van de verschillende productoverzichten op je webshop. Je krijgt inzichten over het productoverzicht op de homepagina, maar ook de categoriepagina en de featured products. Je kunt zo zien welke producten de beste verhouding hebben tussen bekijken en aanklikken. Deze producten kun je dan vervolgens optimaliseren zodat ze nog beter scoren. 

Hoe kun je Enhanced Ecommerce gebruiken? 

Het is eenvoudig om Google Analytics te activeren op je website. Voor Enhanced Ecommerce ligt dat helaas anders. Omdat iedere webshop anders in elkaar zit is er geen oplossing die voor iedere webshop werkt. De implementatie is maatwerk en niet eenvoudig. Daarom is het vaak niet mogelijk om zonder programmeerkennis dit zelf te doen. Heb je hier geen ervaring mee dan is het vaak beter om hiervoor een enhanced ecommerce specialist in te zetten die hier wel ervaring mee heeft.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie