consumenten: lage bezorgkosten en stiptheid boven snelheid
Gemiddeld genomen over 14 categorieën* vinden Nederlandse consumenten de laagste bezorgkosten (29%) en stiptheid (28%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen snelste bezorging (18%), handigste bezorging (15%) en meest milieuvriendelijke bezorging (9%). Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes naar het sentiment onder consumenten over hun ervaringen met e-commerceaankopen en thuisbezorging. In het onderzoek zijn 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 250 consumenten uit Nederland.
Keuzes maken
Wanneer Nederlandse consumenten wordt gevraagd om te kiezen uit twee opties, dan vindt een derde van hen (32%) stiptheid belangrijker dan snelheid. Ook vindt iets meer dan een derde (38%) de laagste kosten belangrijker dan snelheid. 14% vindt snelheid belangrijker dan stiptheid, 11% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten en 5% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.
Verwachtingen van de bezorging: nauwkeurigheid en kosten
De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Nederlandse consumenten:
- Bezorgkosten (78%)
- Kosten en gemak van het afhandelen van retourzendingen (77%)
- Het traceren van de bezorging (75%)
- Keuze/gemak/tijdvenster-opties beschikbaar (73%)
Hoewel Nederlanders de beschikbaarheid van tijdvakken een belangrijk onderdeel vinden van het leveringsproces en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. 64% zou niet méér willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 60% zou niet méér betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Nederlandse consumenten (65%) meestal tevreden met de bezorgdiensten. 15% van de Nederlanders is altijd tevreden, 14% soms, 5% niet zo vaak en 2% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.
Belang van het milieu
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop gaan doen. 40% van de Nederlanders vindt milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook is 65% van de consumenten in enige mate geïnteresseerd in het op de webshop zien van de meest vriendelijke bezorgoptie: 35% van de consumenten zou dit graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (30%) is matig geïnteresseerd hierin.
* Boodschappen, medicijnen, sieraden en horloges, kleding en schoenen, meubilair, elektronische apparatuur, gezondheids- en schoonheidsproducten, witgoed, muziekinstrumenten, boeken, huishoudelijke artikelen, films/muziek, sportartikelen, anders