Cookiewetgeving: consumenten snappen het, bedrijven niet

Peter Güldenpfennig
Consumenten zijn zich in Nederland in grote mate bewust van cookies en de cookie-wetgeving. Bedrijven laten echter nog grote steken vallen bij het informeren van hun website bezoekers over hoe zij cookies gebruiken voor tracking. Dat wordt geconcludeerd in een privacy-onderzoek van TRUSTe dat vandaag is gepubliceerd.

In het onderzoek werden  meer dan 4000 gebruikers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië ondervraagd. Verder werd in de genoemde landen via website Alexa een lijst samengesteld van de hoogst gerangschikte websites. 

Enkele bevindingen uit het onderzoek:
86 procent van de respondenten in Nederland waren zich bewust van cookies voor de internetbrowser, vergeleken met 81 procent in Groot-Brittannië, 78 procent in Duitsland en 59 procent in Frankrijk.
De top 50 Franse websites zetten bijna twee keer zo veel cookies van derden (434) uit als Nederlandse websites (237).
71 procent van de Franse respondenten waren zeer bezorgd over hun online privacy, in vergelijking met 69 procent in Groot-Brittannië, 62 procent in Duitsland en 48 procent in Nederland.

TRUSTe cookiewetgeving onderzoek EU

Over de Europese cookiewetgeving kwamen ook interessante bevindingen naar boven:

79 procent van de Nederlandse respondenten waren ervan op de hoogte dat de cookiewet van de EU vereist dat bedrijven uw toestemming moeten hebben om u online te tracken, in vergelijking met 63 procent in Groot-Brittannië, 51 procent in Duitsland en 26 procent in Frankrijk.
82 procent van de Duitsers verwachten dat bedrijven voldoen aan de EU-cookierichtlijn, evenals 76 procent in Groot-Brittannië en 62 procent in Nederland.
53 procent van de Franse respondenten verwachten dat bedrijven daaraan voldoen, maar slechts 44 procent is van plan alleen websites te bezoeken van bedrijven die voldoen aan de EU-cookierichtlijn.
32 procent van de Nederlandse en 12 procent van de Britse websites had enige stappen ondernomen om te voldoen aan de richtlijn, via een on-screen pop-up, banner of tab om gebruikers te informeren over cookies op de site. Geen van de top 50 websites in Frankrijk of Duitsland had dat gedaan.

Er bestaat dus nog een behoorlijke kloof tussen de verwachtingen van consumenten op dit gebied, en hoe bedrijven voldoen aan die verwachting. Werk aan de winkel dus, willen bedrijven geen webbezoekers verliezen.

TRUSTe cookiewetgeving onderzoek EU

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Peter Güldenpfennig is vaste redacteur voor WINMAG Pro. Hij schrijft nieuws, analyses en achtergrondverhalen over mobility, gadgets, internet en software. Zijn interesses liggen bij sociaal-culturele aspecten van ICT in het algemeen, en gaming in het bijzonder.

Bekijk alle artikelen van Peter