Google Analytics: veelzijdig hulpmiddel om online organisatiedoelen te realiseren

Redactie WINMAG Pro
Met Google Analytics, het gratis statistiekprogramma van Google, kun je veel meer dan bezoekers van je website tellen. Je kunt het ook gebruiken voor meer klanten, meer omzet, beter vindbaar te worden of het inrichten van een gebruikersvriendelijke website. ‘Google Analytics is geen doel op zichzelf, je moet het inzetten om doelen te bereiken.’

Miljoenen mensen maken gebruik van Google Analytics en toch hebben nog niet veel mensen door wat je echt aan dit programma hebt. ‘Met rapportages en statistieken ben je er niet. De uitdaging is om de data te interpreteren en op basis daarvan verbeteringen door te voeren,’ zeggen Pascal Selles en Leon Korteweg, auteurs van Google Analytics in 60 minuten.

Gebruikersvriendelijk

De voornaamste reden voor de populariteit van het programma is dat Google Analytics veel informatie biedt en gebruiksvriendelijk is voor zowel beginners als gevorderden. De auteurs, die in het dagelijks leven werken als online marketingconsultants, kennen als geen ander de veelzijdigheid van het programma.

Ze onderscheiden vier zaken waarvoor je het programma echt zou moeten gebruiken: om een bijdrage te leveren aan de organisatiedoelen, om de gebruikservaring van je website te verbeteren, om conversies (de acties die je van bezoekers wilt) te verhogen en om je doelgroep beter te leren begrijpen.

Vier gebruikersgroepen

Na een korte introductie en het bespreken van de verschillende functionaliteit die Google Analytics biedt, zetten de auteurs voor vier specifieke gebruikersgroepen de mogelijkheden op een rij: online marketeers en e-commercespecialisten, webredacteuren, webmasters en managers. Zo geven de auteurs in het hoofdstuk voor managers tips om grip te krijgen op de resultaten uit Google Analytics. Want managers hebben geen data nodig, maar heldere doelstellingen en ambities waar ze op kunnen sturen.  ‘Als manager wil je niet voortdurend zelf in Google Analytics zoeken naar de rapportages. Daarom is het belangrijk dat je de juiste mensen in huis haalt die dit voor je kunnen doen,’ adviseren de auteurs. 

Praktijk verandert snel 

Google Analytics verandert snel en vaak. Daar hebben de auteurs, die beiden gecertificeerd Google Analyticsprofessional zijn, een creatieve oplossing voor gevonden. Het boek beschrijft bondig wat Google Analytics doet en waarvoor je het kunt gebruiken. Actuele wijzigingen en praktische tips zijn echter te vinden op een website, interpedia.nl, die zij regelmatig bijwerken.

Google Analytics in 60 minuten wordt uitgegeven door Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching.com. Het boek kost 12,50 en is in de boekhandel verkrijgbaar.

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie