Microsoft en Apple in gevecht om de ontwikkelaar

Microsoft en Apple in gevecht om de ontwikkelaar

Peter Güldenpfennig
Zowel Microsoft als Apple hebben hun roots in een analoge hardware-wereld, een die razendsnel verschuift naar een volledig digitaal domein. Om te overleven zullen ze de architecten van deze digitale wereld voor zich moeten winnen: ontwikkelaars.

De strijd om dominantie in de hardwaremarkt is nog niet gestreden, maar wel is deze markt jaar op jaar aan het krimpen. Dat heeft gevolgen voor Microsoft en Apple, bedrijven die allebei voortkomen uit het traditionele IT-domein waarin hardware de koers bepaalde die technologie op ging varen.

Microsoft en Apple strijden onzichtbaar

Om mee te kunnen komen met de ontwikkeling van technologie zullen zowel Microsoft als Apple hun koers moeten bijstellen. Het interessante is dat er voor buitenstaanders (lees: de consument), weinig verandert. Beide bedrijven leggen nog steeds een accent op hun hardware (Apple uiteraard iets meer dan Microsoft) en dit zal in de nabije toekomst niet veranderen.

Achter de schermen speelt echter een ander verhaal, merkt ook Buisness Insider op. Daar voeren Microsoft en Apple een onzichtbare strijd. Beide zetten in met eigen ontwikkelde tools om uiteindelijk ontwikkelaars voor zich te winnen. Niet dat beide bedrijven hardop zeggen dat hardware dood is, maar dat de winst voor hen verschuift naar het leveren van tools om een digitale toekomst vorm te geven staat vast.

Microsoft is niet alleen Windows

De tijd dat Microsoft een synoniem was voor Windows is allang voorbij. Windows vormt dan wel de vlag op het Microsoft-schip, het bedrijf is allang bezig met een verschuiving naar andersoortige services. Zo is de inzet op cloud-services door Microsoft hoog. Dit begon in 2015 en ook in 2016 bleef deze inzet hoog. Maar ook de tools voor ontwikkelaars krijgen de nodige aandacht. Noemenswaardig is vooral Xamarin, een platformonafhankelijke programmeertaal met bijbehorende tools om apps te kunnen maken. Het sleutelwoord hier is platformonafhankelijk, een andere noemenswaardige strategie die Microsoft volgt om consumenten, maar ook ontwikkelaars aan boord te krijgen op het Microsoft-schip. Ondertussen vormt Azure het raamwerk waarbinnen Xamarin en Visual Studio gebruikt kunnen worden voor de ontwikkeling van apps.

Waar Microsoft heengaat weet niemand en zoals gezegd zullen ze de hardware komende tijd nog niet loslaten. Surface doet het goed als merk en de HoloLens wekt ook interesse in wat het bijdraagt aan groei van virtual- en augmented reality-technologie. Maar met het verstevigen van hun cloud-platform waarbinnen hun tools voor ontwikkelaars gebruikt kunnen worden, hebben ze goede kaarten in handen om ontwikkelaars voor zich te winnen.

De unieke situatie van Apple

Als meest waardevolle merk ter wereld zijn alle ogen op je gericht. Gelukkig is Apple goed in bewegen zonder dat iemand het ziet. Van buitenaf gezien heeft het bedrijf een bijzonder klein portfolio aan producten, die allen wel intens succesvol zijn. Dat portfolio wordt aangevuld met producten van derden en partnerschappen die Apple aangaat.

Onder het robuuste imago van Apple gaat een zeer goed geoliede machine schuil die succesvol is omdat deze niet alleen denkt in eindproducten. Want hoewel usability gericht op consumenten veel aandacht krijgt bij Apple, zijn ook de tools die het bedrijf ontwikkelaars aanreikt voorzien van eenzelfde soort polish als dat hun hard- en software kent. Noemenswaardig hierin is Swift, de programmeertaal van Apple die net zo makkelijk is als dat deze krachtig is. Kinderen leren ermee programmeren, maar ook doorgewinterde programmeurs dragen Swift op handen dankzij het gebruiksgemak. De taal heeft ook al zijn weg gevonden naar Linux- en Android-platformen vanwege het open source-beleid wat Apple volgt inzake Swift. Slim, want omdat iOS de basis vormt waarop de Swift-code zich het beste thuisvoelt, is het porten van software voor andere platformen naar iOS een relatief makkelijke taak, wat de positie van Apple als app-leverancier alleen maar sterker maakt.

Strijd nog niet gestreden

De strijd tussen Microsoft en Apple is in ieder geval nog lang niet gestreden. Ook belangrijk om op te merken is, is dat een nieuwe kaper op de kust zich zomaar zou kunnen aandienen met een nieuw platform of programmeertaal waarin ontwikkelaars zich kunnen vinden. Eigenlijk moeten zowel Apple als Microsoft zich bewust zijn en ook bewust blijven dat niets zo vloeibaar is in een sector die zich zo snel ontwikkelt als de technologiesector. Dit maakt het een interessante en ook spannende strijd voor beide bedrijven. Wie weet dient er zich een tech-unicorn aan die ervoor zorgt dat Microsoft en Apple hun strijd wel op kunnen geven. De strijd om de ontwikkelaar is daarmee nog lang niet gestreden. Gelukkig maar, het dwingt beide bedrijven om stappen voorwaarts te maken en dat komt iedereen ten goede.

​Meer over Microsoft en wat het bedrijf van plan is lees je hier. Over de mobiele strategie van Apple lees je meer hier

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Peter Güldenpfennig is vaste redacteur voor WINMAG Pro. Hij schrijft nieuws, analyses en achtergrondverhalen over mobility, gadgets, internet en software. Zijn interesses liggen bij sociaal-culturele aspecten van ICT in het algemeen, en gaming in het bijzonder.

Bekijk alle artikelen van Peter