COVID-19 veroorzaakt een breedbandrevolutie; dit is wat je daarover moet weten

Redactie WINMAG Pro
COVID-19 propelleerde Nederlands internetverkeer. Daar gingen onzekerheden mee gepaard. Toch werden de twijfels over of en hoe de landelijke netwerken een thuiswerkklap zouden incasseren al gauw door woordvoerders van KPN ontkracht. ‘We kunnen het goed aan’, luidde de boodschap op het hoogtepunt van de coronacrisis. Geen loze beloften, blijkt een ruim half jaar later. Het landelijke netwerk staat nog altijd sterk, de verbinding per woning of bedrijf eveneens. Maar continuïteit kan misleiden. Niets gaat vanzelf. Ligt alles plat, dan staan de krantenkoppen vol. Loopt alles naar behoren, dan blijft het bloed, zweet en de tranen van dienstverlenend Nederland uit het zicht. De breedband- en telecomindustrie hebben een loodzwaar jaar achter de rug. Het resultaat is vernieuwing van een ongekend niveau.

KPN is verantwoordelijk voor de verbinding van twee miljoen adressen. De gigant kreeg met ingang van de coronacrisis een enorme verantwoordelijkheid. Kabinetsmaatregelen zijn uitsluitend met een betrouwbare verbinding na te leven.

Het belang geldt overigens nog steeds. Hoewel we op dit moment april en maart als hoogtepunt beschouwen, blijft de komst van een nieuwe, strengere periode mogelijk. Eerdere twijfels over belastbaarheid kunnen daarentegen voorgoed de wereld uit.

De crisis is een verschrikkelijk iets. Maar ook iets verschrikkelijks kan aansporen tot verbetering. IT draait vandaag de dag om snelheid, flexibiliteit en wendbaarheid. KPN wist niets minder dan die eigenschappen naar eigen hand te zetten, en - niet onbelangrijk - bij heel Nederland aan te bieden.

Thomas Tolsma is Marketing Director SME bij KPN. Hem spraken we om terug te blikken op een ongekend bewogen periode. Gek genoeg zei onze ontmoeting uiteindelijk meer over de toekomst dan het verleden. De markt verandert, wat - rekening houdend met wereldwijde transformatie - eigenlijk geen verrassing mag heten.

Zo’n tien jaar terug stonden het opschroeven van functionaliteit en terugdringen van support bovenaan de agenda. Dat doel is niet zozeer veranderd, maar in zekere zin bereikt. Netwerkverbinding kan dusdanig continu zijn dat ‘proactief informeren’ een serieus onderwerp wordt. De initiatiefnemer van contact is niet langer de klant, maar KPN. Eindgebruikers hebben geen reden meer om aan de telefoon te hangen; alles werkt, en in elk ander geval zou er nauwelijks contact plaatsvinden.

Dergelijke wendingen groeien niet aan bomen. KPN timmert keihard aan de weg om voorop te blijven lopen. Het fundament - de voorziening van thuis- en bedrijfsnetwerken - was altijd al uitstekend, dus is er op dat gebied relatief weinig veranderd. Continuïteit, veiligheid en communicatie daarentegen, staan centraler dan ooit.

Continuïteit

KPN ÉÉN omvat een dienst voor de volledige ontzorging van de internetverbinding van een bedrijf. Elk modem wordt met een USB-stick en 4G-simkaart geleverd. Gaat er ooit iets mis bij de buitenlijn of in het landelijke netwerk, dan schakelt de verbinding automatisch over naar het mobiele 4G-netwerk. Het zijn niet alleen detailhandels met bedrijfskritische pinautomaten die hierbij baten; iedere ondernemer loopt bij uitval schade op.

Integratie

Met ingang van de coronacrisis groeide het aantal Microsoft Teams-gebruikers van 40 naar 77 miljoen. Tegelijkertijd viel roaming vrijwel volledig terug. De verandering spoorde KPN verder aan om telecom en IT naadloos te integreren. Met gigantische succes, wat grotendeels aan KPN’s unieke positie te danken is. Mobiel belverkeer viel reeds onder het portfolio en hosted belverkeer komt uitzonderlijk goed tot recht via een landelijk breedbandnetwerk. Als logische gevolg is KPN inmiddels één van de grootste Teams-dienstverleners van Nederland: 200.000 MKB’ers nemen een licentie af.

Veiligheid

Wellicht heb je de berichtgeving rondom corona-phishing en actuele cybercrime voorbij zien komen. Hoewel de dreiging vijf jaar terug grotendeels op de radar van grootbedrijven verscheen, is het MKB vandaag de dag een steeds groter doelwit. 60 procent loopt risico. En vrijwel elk bedrijf mist de kennis om hiermee om te gaan. Logisch, want cybersecurity gaat van origine met flinke investeringen in consultancy en technologie gepaard. Niet bij KPN. Al het internetverkeer wordt via eigen firewalls geroute. De veiligheidsmaatregelen zijn gratis en voor elke klant beschikbaar. Weet wel dat het belangrijk blijft om lokale maatregelen te nemen. Komt de dreiging van binnenuit, dan biedt netwerkbeveiliging geen stok achter de deur. Bewustwording over lokale opslag en endpoint security verminderen niet in waarde.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie