Kickstarter Bomberbot

De educatieve missie van Bomberbot

Redactie WINMAG Pro
Het jonge bedrijf Bomberbot heeft een heldere boodschap: alle kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om op school te leren programmeren.

Daarom maakt het bedrijf lesmateriaal dat kinderen spelenderwijs 21e-eeuwse vaardigheden bijbrengt en leraren de middelen geeft hen daarbij te helpen. Maar in de Nederlandse markt kwam oprichter Cristian Bello voor onverwachte uitdagingen te staan.

Cristian is een ondernemer met een ideaal: alle kinderen de mogelijkheid bieden belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden te leren. Het gaat daarbij niet alleen om het bouwen van een website, maar om ‘computational thinking skills’. ‘Wat we willen is dat kinderen technologie beter begrijpen en het niet zien als iets moeilijks maar als iets creatiefs dat ze kunnen gebruiken.’ 

Het product van Bomberbot is een lesmethode die enerzijds bestaat uit software die leraren de nodige handvaten geeft om dit onderwerp te onderwijzen, en anderzijds uit een computergame waarmee kinderen spelenderwijs de theorie oefenen.

Ideale plek

Toen de van oorsprong Colombiaanse Cristian Bello in 2014 Bomberbot opzette in Amsterdam, leek Nederland een ideale plek voor zijn product. Net als in andere Europese landen gingen in Nederland veel politieke stemmen op om programmeren een verplicht onderdeel te maken van het basisschoolcurriculum.

Dat was het ideale moment om te starten en dus stuurde hij zijn idee en businessplan naar Rockstart, een Amsterdams
initiatief dat startups helpt met groeien. ‘We schreven ons in bij Rockstart, werden geselecteerd en verhuisden naar Amsterdam. Zo kregen we de mogelijkheid om ons product te bouwen en onze eerste zaken te doen.’

Drie jaar later is programmeren in landen als Groot-Brittannië en Finland al deel van het normale curriculum, maar in Nederland is die stap nog steeds niet gezet. Teleurstellend, vindt Cristian. ‘Veel leraren zijn zich ervan bewust dat het heel belangrijk is voor kinderen om deze vaardigheden te leren. Maar het blijkt lastig voor ze te zijn om Bomberbot te implementeren. Er is vaak simpelweg geen tijd voor binnen het lesrooster. Veel kinderen die zijn begonnen met Bomberbot in Nederland moesten er mee stoppen omdat basisscholen er naast het vaste curriculum geen tijd voor kunnen maken.’

Enthousiasme van leraren en ouders

De traagheid van de Nederlandse overheid maakt het voor Bomberbot dus moeilijk om zijn product op de markt te brengen. Maar dat er wel behoefte aan is, blijkt uit het enthousiasme van leraren en ouders. ‘Veel leraren hebben het gevoel dat ze niet kunnen wachten op de overheid. Kinderen moeten deze vaardigheden nu leren. Soms wordt het als naschoolse activiteit aangeboden en sommige leraren betalen het zelfs uit eigen zak. Om aan de vraag te voldoen organiseren we nu codekampen tijdens de vakanties. Kinderen gaan dan een week lang aan de slag met Bomberbot en bouwen hun eigen website.’

Ook zoekt Cristian naar nieuwe kansen in het buitenland, waar programmeren vaak wel al deel is van het basisschoolcurriculum. ‘Vorig jaar zijn we in Finland begonnen toen programmeren daar deel werd van het curriculum. Finland heeft een van de beste onderwijssystemen ter wereld, en als we daar marktleider kunnen worden is het makkelijker om naar andere markten te verspreiden. Ook hebben we pilots lopen in een aantal staten in de VS en in Hong Kong.’ 

Zo kan de Amsterdamse startup blijven groeien terwijl ze wachten op de noodzakelijke stappen in het Nederlandse onderwijs.

Starterstip van Cristian

‘Praat met je klanten en vraag om feedback. Wij vragen onze klanten constant om feedback, naar wat ze wel en niet goed vinden en waar we kunnen verbeteren. Het is belangrijk om te begrijpen waar klanten behoefte aan hebben. Daardoor zijn we ook begonnen met de codekampen.’

Beeld: YouTube

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie