De high end-smartphone: noodzakelijk of statussymbool?

Redactie WINMAG Pro
Als je met het openbaar vervoer onderweg naar je werk bent, zie je waarschijnlijk veel mensen om je heen met de nieuwste telefoons. De een heeft een gebogen scherm, de ander heeft een dubbele camera en de een pronkt er nog meer mee dan de ander. Maar is een dergelijk high end-toestel zijn prijs eigenlijk wel waard?

Ga je voor duurkoop of toch niet?

Als jij direct na de release een toestel koopt, betaal je de hoofdprijs. Tussen de 700 en soms zelfs 900 euro is niks als je een high end-toestel wil hebben. Nu is de vraag of je het nieuwste toestel ook echt nodig hebt. Kan een model van een jaar of twee eerder het ook niet prima doen? Kijk eens naar jezelf, wat doe jij met je toestel en aan welke eisen moet deze voldoen? Bel en WhatsApp je bijvoorbeeld veel en doe je niet veel meer met je smartphone? Dan kun je het prima doen met een telefoon uit een van de eerdere generaties smartphones.

Vooruitgang met een vlaggenschiptoestel

Hoeveel vooruitgang boek je nou eigenlijk met een Vlaggenschiptoestel? De sprong vooruit lijkt in ieder geval jaarlijks kleiner te worden, software wordt veranderd, er komt een nieuwe camera in of een vingerafdrukscanner wordt ietwat aangepast. Bij de Samsung S5 bijvoorbeeld, moesten we nog swipen om een vinger te scannen, maar inmiddels is een stilliggende scan afdoende om het toestel te ontgrendelen. Samsung heeft met zijn Galaxy S7-serie de camera verbeterd, waarna Apple volgde met een verbeterde dubbele camera.

Voor beide ttoestellen valt iets te zeggen en deze hebben ongetwijfeld ook een bepaald publiek die op de nieuwe functies zitten te wachten. Maar de vraag blijft of een gemiddelde gebruiker een dergelijke smartphone nodig heeft. Het prijspunt neemt harder toe dan de functionaliteit tenslotte. 

Slim kiezen

We zijn gewend om voor de nieuwste toestellen te gaan, maar zoals gezegd komen deze met een prijs. Wat slimmer is, is om je niet te laten verleiden door wat de nieuwste toestellen bieden als selling point (tenzij het natuurlijk functionaliteiten zijn waar je daadwerkelijk op zit te wachten), maar te kiezen wat jij nodig hebt. Neem het voorbeeld eerder, als je enkel belt en zo nu en dan een WhatsApp-bericht stuurt.

Grappig genoeg lijkt er een kentering waar te nemen in het gedrag van consumenten. Eerder dit jaar werd bekend dat de markt van smartphones voor het eerst tekenen van krimp lieten zien. Dat kan betekenen dat de prijzen van dure vlaggenschiptoestellen naar beneden gaan, hoewel een fabrikant als Apple liever kiest om de productiecyclus van haar smartphones te verhogen.

Dat biedt wellicht kansen voor middenmoters: toestellen die niet voorzien zijn van cutting edge-technologie, maar voldoende PK's aan boor hebben om gemiddelde gebruikers de nodige smartphone-fix te geven. Wie weet wat voor interessante nieuwe smartphones dat zal opleveren. De markt raakt verzadigd, maar dat geldt vooral voor dure vlaggenschiptoestellen. Voor midrange-modellen is vast nog genoeg ruimte om een publiek te vinden. Dat soort diversiteit is alleen maar goed voor de markt natuurlijk, meer concurrentie betekent tenslotte ook een drive naar meer innovatie. En daar heeft elke smartphonegebruiker iets aan. 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie