Superapps: Wat zijn ze en wat voegen ze toe?

Superapps: Wat zijn ze en wat voegen ze toe?

Redactie WINMAG Pro

Al eens gehoord van Tata Neu? Grab anders? Of misschien WeChat of Alipay? Het kan zijn dat er een klein belletje gaat rinkelen, maar in Azië zijn deze Superapps niet meer weg te denken. In landen als India, Indonesië en China kunnen en worden deze apps gebruikt als een soort Zwitsers zakmes, met functies van eten bestellen tot social media tot vakanties boeken, allemaal in één. Hoe werken de Superapp-ecosystemen, en kunnen we er hier ook gebruik van gaan maken?

Allereerst de definitie van superapp. Deze kunnen we nog niet uit de Dikke van Dale halen, maar bij WinmagPro leggen we het zo uit: een superapp is een applicatie die fungeert als overkoepelend platform, met meerdere functies en miniprogramma's die samen binnen één ecosysteem werken. Denk aan WhatsApp, je bankapp, Thuisbezorgd en je beleggingsapp op dezelfde plek. Nu is dit een brede omschrijving - Facebook kan met de social media en marketplace gezien worden als superapp - dus kiezen we er in dit artikel voor de Aziatische superapps hierboven als standaard te houden. Het is immers ook de plek waar de term ontstaan is.

Het ontstaan van superapps

De eerste app die de naam superapp mocht dragen, werd WeChat. De Chinese applicatie begon als messaging app, maar voegde later social media elementen toe via publieke accounts, waarna ook e-commerce, bankieren, taxi- en ov-services en nog veel meer volgde. Dit brengt, zoals je je kan voorstellen, een hoop gemak met zich mee. WeChat werd en is dan ook razend populair en China. Naast dat gemak is de schakelsnelheid en platformbinding of -loyaliteit daar ook een grote spil in. 

In Europa en de VS is zo'n overkoepelend platform nog minder populair. Dat is ook wel logisch, als je naar de berichten kijkt: het is al vaker gebleken dat superapps bewust berichtgeving beïnvloeden of privacy schenden. Dat laatste is zeker hier in de EU een probleem, met zeer strenge privacywetgeving. Daar wordt ook door bedrijven op ingespeeld - denk maar eens aan de losse Uber en Uber Eats apps. Is het niet makkelijker beide vanuit één plek te hebben? 

Soorten superapps: Horizontaal vs. verticaal

Toch wint het model de afgelopen jaren ook hier terrein, vooral door de brede inzetbaarheid. In feite zijn er twee soorten superapps: horizontaal en verticaal. Horizontale apps brengen een breed scala aan diensten bijeen, en mikken daarmee op massaconsumptie. Eigenlijk zijn het de apps die we hierboven noemde: WeChat, Alipay en Grab zijn voorbeelden van dit soort apps.

Aan de andere kant staan verticale superapps. Deze apps richten zich op een specifieke sector of op bedrijfsprocessen. Denk aan Microsoft Teams voor je bedrijf of Revolut voor geldzaken. Ze richten zich dus op organisaties en beloven workflowoptimalisatie, door bijvoorbeeld in de zorg of voor HR-zaken alles makkelijk op een rijtje te hebben. Dat brengt dan ook een hoop voordelen.

Organisaties en superapps

Die voordelen zijn onder andere:

Interne efficiëntie 

Zoals gezegd zijn er apps die HR-zaken op een rijtje zetten. Zo omzeil je gedoe met planningen, vakanties, verlof, belangrijke berichten en ga zo maar door. Alles kan in één keer makkelijk overal terecht komen en zo in iedereens agenda staan.

Verbetering klantinteractie

Superapps kunnen ook ingezet worden als klantportalen, om dienstverlening te stroomlijnen. Het plannen van afspraken, uploaden van documenten en het bereiken van de klantenservice hoeft niet met omwegen te gebeuren.

Partnerintegratie

En dat geld ook voor partners - externe leveranciers en andere partners kunnen makkelijk leveringen bijhouden, betalen, updates geven of processen analyseren zonder een app te verlaten.

Geen gedoe meer met meerdere apps dus, maar één plek voor alle bedrijfszaken, het klinkt ideaal. Zijn er dan geen nadelen? Jawel, zoals we eerder zeiden kan privacy een probleem worden en bij één hack is gelijk alles gehackt. Maar hier waken de meeste superapps gelukkig al voor.

Technische randvoorwaarden en risico’s

Ja, de opmars van superapps stelt ook eisen aan de IT-architectuur. Integratie met bestaande systemen vereist een API-first aanpak, liefst via gestandaardiseerde protocollen zoals REST of GraphQL. Daarnaast spelen zaken als:
 

  • Security en toegang: hoe borg je veilige authenticatie en datatoegang?
  • Vendor lock-in: voorkom afhankelijkheid van een specifieke ontwikkelaar of platformaanbieder
  • Beheer en governance: hoe houd je regie over functionaliteiten, updates en gebruikersrechten?
  • Compliance: in sectoren als finance en zorg is gegevensopslag onder Europese regelgeving cruciaal

Hier wordt dus rekening mee gehouden door aanbieders, maar vraagt ook wel veel van implementeerders. Niet alleen de infrastructuur moet worden aangepast, maar alle regels moeten ook nagegaan worden.

De toekomst van superapps in de zakelijke markt

Afijn, ook in het westen zijn superapps dus gestaag bezig met een opmars. Waar horizontale superapps rustig komen kijken in mobiele consumentenmarkten, groeit de vraag naar verticale superapps onder andere binnen de zakelijke IT. Denk aan SaaS-leveranciers die hun platform omvormen tot alles-in-één oplossing voor specifieke sectoren, of bedrijven die hun klantenportalen transformeren naar modulaire apps met extra diensten.

Daarnaast zorgen ontwikkelingen als low-code platformen, AI-integraties en workflow automation voor een versnelling van superapp-concepten. Denk aan chatbots binnen HR-apps, AI-gegenereerde documenten of automatisch ingevulde formulieren.

Hoewel Europa (nog) geen superapps kent met de schaal van WeChat, groeit het besef dat één slimme, veilige en uitbreidbare app meer kan opleveren dan een versnipperd landschap aan losse tools.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie