De impact van elektrisch vervoer op de toekomst van mobiliteit

Redactie WINMAG Pro

Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie enkel nog auto’s worden verkocht die uitstootvrij zijn. Het zal daarmee slechts een kwestie van tijd zijn voordat alle auto’s met een fossiele brandstofmotor uit het straatbeeld verdwijnen. Deze transitie verandert niet alleen de techniek onder de motorkap, maar gaat ook impact hebben op onze manier van rijden. Hoe gaat de toekomst van mobiliteit eruitzien en wat kunnen we verwachten op het gebied van milieuzones, infrastructuur en het stroomnetwerk? Balraz Singh, EV-expert bij TomTom deelt drie voorspellingen:

Trend 1: Lage-emissiezones gaan verdwijnen 

Vrijwel alle Nederlandse steden ondernemen maatregelen om de luchtvervuiling in de stad tegen te gaan. Een populaire maatregel is het invoeren van lage-emissiezones (LEZ): een gebied waarin de meest vervuilende voertuigen niet worden toegelaten. Vooralsnog mogen personenauto’s met een diesel- of benzinemotor wel in milieuzones rijden. Dat gaat veranderen. Op lange termijn zullen lage-emissiezones plaatsmaken voor uitstootvrije zones, waarin ook vervuilende personenauto’s worden geweerd. Naast dat LEZ een effectief middel is tegen luchtvervuiling, helpt het ook om verkeersdrukte te bestrijden. Nu steeds meer (zakelijke) voertuigen elektrisch of hybride worden, zal de aanwezigheid van voertuigen in de stadscentra weer toenemen. Steden moeten zich daarom tot alternatieve maatregelen wenden om de stad autoluwer te maken. Sommige steden zijn daar al mee bezig door het parkeren in de stad voor niet-bewoners onaantrekkelijker te maken met hoge parkeerkosten.

Trend 2: Slimmer laden tegen gridoverbelasting

Met de transitie naar fossielvrij rijden, zal ook de vraag naar elektriciteit groeien. Ondanks dat Nederland voorloper is als het gaat om het aantal laadpalen in de Europese Unie, moet de laadpaalinfrastructuur bij een groeiende vraag worden uitgebreid. Dit kan voor problemen zorgen, want het elektriciteitsgrid in Nederland raakt langzamerhand vol. Om elektrisch rijden goed te kunnen faciliteren, moeten we ons laadgedrag optimaliseren. Het gebruik van laadpalen in de stad is nu statisch: doorgaans koppelt een automobilist de auto in de avond aan, en ontkoppelt die de volgende ochtend. Maar de auto staat hoogstwaarschijnlijk niet deze hele tijd te laden: idealiter zou je deze volgeladen auto plaats willen laten maken voor de volgende auto die geladen wil worden. Dit kan men bereiken door bijvoorbeeld automobilisten te belonen voor het vrijmaken van een laadstation als het voertuig in volgeladen, of door volautomatische parkeergarages. Dit zijn parkeergarages met een automatisch parkeersysteem en hierdoor kunnen EV’s van het stroomnetwerk af worden gehaald als deze volledig is volgeladen. 

Trend 3: Deelmobiliteit steeds populairder

Het afgelopen decennium heeft deelmobiliteit zijn entree gemaakt in ons straatbeeld en is al bijna niet meer weg te denken. Naar verwachting gaat dat alleen maar populairder worden, mede door de overgang op uitstootvrij vervoer. Waar de fossielvrije auto onaantrekkelijker wordt gemaakt met dure brandstofprijzen en milieuzones, en elektrisch vervoer nog onbetaalbaar is voor sommigen, is deelmobiliteit de duurzame oplossing. Daarnaast is de populariteit van deelmobiliteit ook te verklaren door de veranderende demografie van steden, toenemende hoogopgeleide en goed verdienende professionals, in wiens leven het hebben van een auto geen groot goed meer is.

De overgang naar EV en andere fossielvrije alternatieven zal ongetwijfeld zijn stempel drukken op onze manier van rijden. Veel veranderingen kunnen we enigszins voorspellen, maar ook veel veranderingen zullen we moeten afwachten. Er zijn namelijk ook ‘kleinere’ effecten, zoals het onderhoud dat voor EV’s nodig is. Zullen we in toekomst bijvoorbeeld nog automonteurs nodig hebben, of wat hebben elektromonteurs nodig om onze auto repareren? En infrastructuur langs de weg. Gaan alle tankstations plaatsmaken voor laadstations? Het zijn reële vraagstukken waar we nu alleen maar over kunnen speculeren.  

Ondanks alle veranderingen, moeten we de transitie naar elektrisch vervoer blijven stimuleren. Het versimpelen van de ervaring van EV-bestuurders staat hierin voorop. Momenteel is de ervaring versnipperd over verschillende spelers, zoals laadpasaanbieders, laadnetwerken en autofabrikanten. Dit zorgt voor een te complexe dynamiek voor de gemiddelde automobilist. Het laten overstappen van de gemiddelde automobilist van een fossiele brandstof voertuig naar een EV is de belangrijkste doelstelling voor de komende jaren binnen de automobielsector.

Door: Balraz Singh, EV-expert bij TomTom

 

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie