De opmars van Artificial Intelligence

Adam Thibault -...
Welk lijstje met Tech trends voor 2018 je er ook bij pakt, Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) staan overal stevig in de top 5. Talloze bedrijven ontdekken de kracht van AI en ML en in steeds meer sectoren wordt gekeken naar hoe deze technologie kan worden toegepast.

Dat bleek ook op IBC, de jaarlijkse International Broadcasting Convention, waar bedrijven van over de hele wereld op het gebied van elektronische media en entertainment samenkwamen om de innovaties van morgen te presenteren.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence is in veel van zijn verschillende vormen al doorgedrongen tot ons dagelijks leven: steeds meer auto’s maken voor hun entertainment- en navigatiesysteem gebruik van een conversationele assistent. Ook in onze woonkamer vind je de Artificial Intelligence steeds meer terug: naar verwachting hebben meer dan 100 miljoen huishoudens aan het eind van dit jaar een slimme speaker in huis.

Spraakbesturing

Spraakbesturing is één van de meest intuïtieve vormen van interactie met een apparaat. Als je kijkt naar de menselijke evolutie, is spraak één van onze belangrijkste middelen om ons naar anderen te uiten. We leren praten voordat we leren lezen en schrijven en zodra we kunnen praten gaat er een wereld voor ons open. Spraakcommando’s voelen in het begin misschien onwennig, maar we raken er sneller aan gewend dan aan andere ‘nieuwe’ vormen van besturing, zoals met een controller of door een handgebaar.

Onderzoek Amazon

Het is opvallend dat een technologie die in ons dagelijks leven zo’n opmars maakt, nog niet echt is doorgedrongen tot het belangrijkste multimediaobject in onze woonkamer: de televisie. Uit onderzoek van Amazon blijkt dat van de mensen die Alexa weleens hebben gebruikt, 65 procent de assistent gebruikt om muziek te streamen of radio te luisteren. We zetten spraak dus wel degelijk in voor multimedia, maar nog niet altijd voor onze televisie. Terwijl spraakbesturing de televisiebeleving radicaal kan veranderen!

Overgangsfase

Op IBC schoof ik met Fabrice Rousseau van Amazon en Sarah Rose van Channel 4 aan voor een paneldiscussie over toekomstige interfaces – hoe spraak de inhoud transformeert. Uit deze discussie bleek onder meer dat we wat televisie betreft nog in een overgangsfase zitten: we vragen onze digitale assistent al om een bepaalde streamingdienst op televisie aan te zetten, maar het volume veranderen we nog steeds met onze afstandsbediening. Wat grappig is, want wanneer mensen met hun televisie kunnen converseren, is ‘zet het volume hoger/lager’ vaak het eerste commando om te testen of het werkt.

Beleving gebruiker

Door spraakbesturing toe te voegen aan de interface van de televisie, transformeer je de beleving van de gebruiker en vergroot je de toegankelijkheid van de beschikbare content. Gebruikers haken af na een aantal ‘clicks’ - een obstakel voor iedere contentbibliotheek of streamingdienst. Als de gebruiker met één commando alle beschikbare films met Tom Hanks voorgezet krijgt, vergroot dat zijn gebruiksgemak, maar ook de kans dat een bepaalde film of video gekeken wordt. Bovendien kan de interface zich met stemherkenning aanpassen aan een specifieke gebruiker, zodat deze direct toegang krijgt tot een persoonlijk startscherm met voor hem aanbevolen content.

Groeimogelijkheden Artificial Intelligence

Spraakbesturing voor televisie komt steeds meer voor en kan nog veel groter groeien. Dat wordt een uitdaging voor omroepen, streamingdiensten en andere interactieve aanbieders, maar leidt uiteindelijk tot een intuïtieve, interactieve klantbeleving die aansluit op de verwachtingen van de klant. Want in een wereld die zich continu vooruit beweegt, kunnen we de televisie niet stil laten staan!