De smartwatch: waarom deze nu wel scoort

Joël van Vugt
Toen in 2013 de eerste smartwatches op de markt kwamen, werd de nieuwe ‘wearable’ met de nodige scepsis ontvangen. We hebben toch al een smartphone? Waarom zou je ook nog een slim horloge willen Toch gingen de eerste paar jaar de verkopen gestaag omhoog, tot ruim vijf miljoen in 2015. Toen bleek het nieuwe eraf te zijn. In 2016 gingen er nog maar 3,5 miljoen over de toonbank. Een doemscenario dreigde voor de smartwatch, maar het kwam niet uit.

Begin november 2018 maakte onderzoeksbureau Strategy Analytics namelijk bekend dat er alleen al in het derde kwartaal van 2018 zo’n tien miljoen slimme horloges werden verkocht. Een stijging van maar liefst 67 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Wat is er gebeurd dat we nu ineens wel massaal een smartwatch willen? Voor een antwoord op deze vraag moeten we eerst terug naar 2016. Er waren namelijk een aantal belangrijke redenen waarom de verkopen toen flopten.

1. Miniatuurcomputerscherm

Apple, de grootste fabrikant van smartwatches, maakte een grote fout bij de eerste versie van hun smartwatch. Het wilde een replica maken van een smartphone, maar dan eentje die je om je pols kunt dragen. Dit bleek een fatale misrekening te zijn. Mensen waren gewend aan het grotere scherm van hun smartphone en vonden het minischerm van de smartwatch bijzonder gebruiksonvriendelijk.

2. Geen toegevoegde waarde

Dat effect werd nog versterkt door het gebrek aan toegevoegde waarde. Wat biedt een smartwatch dat een smartphone niet heeft? Het enige grote verschil is dat het horloge makkelijk te bekijken is, omdat je hem om je pols draagt. Verder waren er maar weinig bruikbare apps en voor de meeste daarvan moest je smartwatch ook nog eens verbonden zijn met je telefoon.

3. Onveilig

De beveiliging van de meeste smartwatches bleek notoir slecht te zijn. Negen van de tien horloges hadden een onbeveiligde verbinding met het internet. En de helft had geen slot om je gegevens te beveiligen. Om het nog makkelijker te maken voor hackers kon je op een derde van de smartwatches eindeloos wachtwoorden invoeren, zonder dat het apparaat op slot ging.

Nog even wachten

Toch bleek het belangrijkste argument om in 2016 geen smartwatch te kopen van een heel andere orde te zijn. Veel geïnteresseerden waren vooral druk aan het wachten totdat de nieuwe versie van Apple’s smartwatch op de markt zou komen.

Meer concurrentie

Vanaf dat moment ging de markt weer gestaag omhoog. De reden dat vooral 2018 een goed jaar is voor de smartwatch, is de toegenomen concurrentie. Met een aandeel van 45 procent is Apple nog steeds ruim de marktleider, maar de concurrentie eigent zich wel steeds meer ruimte toe. Vooral nieuwkomer Fitbit doet het daarbij erg goed. In hun eerste jaar wisten ze uit het niets 15 procent van de smartwatchmarkt te veroveren.

Nu wel nuttig

En dat is niet voor niets. Fabrikanten én consumenten zijn er namelijk eindelijk over uit waarom een smartwatch een handig apparaat is, naast je smartphone. Namelijk voor het meten van je gezondheid, en voor het bevorderen van je sportprestaties.

Dieetgoeroe

Hadden de eerste generaties smartwatches hooguit een hartslagmeter, de huidige smartwatches kunnen eindeloos veel meer. Het berekent bijvoorbeeld de hoeveelheid calorieën die je per dag verbrandt. Op die manier is een smartwatch de ideale hulp voor iedereen die graag wil afvallen. Uiteraard kun je de smartwatch ook direct uitrusten met een keur aan apps die je daarbij helpen én waarschuwen als je niet genoeg beweegt. Op die manier verandert het horloge in een realistische dieetcoach die je niet makkelijk voor de gek houdt.

Verbeterde gezondheidsfuncties

Ook het meten van lichaamsfuncties is sterk verbeterd. Naast het meten van je hartslag zijn er nu veel aanverwante functies mogelijk, vooral door verbeteringen aan de apps. Zo kunnen mensen met een zwak hart niet alleen hun hartslag meten en bijhouden. Ook zijn er allerlei automatische waarschuwingsfuncties. Op het moment dat je een hartaanval krijgt, wordt er direct een melding gestuurd naar de hulpdiensten.

LEES OOK: Het internet: waar staan we en waar gaan we heen?

Stress

Verder is het ook mogelijk om stress te meten. Met de nodige aanverwante apps kun je zelf een programma opstellen om je dagelijkse stressniveau op pijl te houden of te verlagen. Op het moment dat je horloge meet dat er te veel spanning in je lijf zit, geeft hij vanzelf een seintje.

Sport

De belangrijkste reden achter het verkoopsucces is toch echt sport. De sportmarkt is namelijk gigantisch groot en enorm concurrerend. Zowel fabrikanten als sportmerken hebben ontdekt dat de smartwatch een hele goede aanvulling is op het assortiment sportschoenen en sportkleding. Met een smartwatch en een goede app (het liefst van een bekend sportmerk) kun je jouw sportbeleving naar een hoger niveau tillen.

Fitbit

Dit is waar nieuwkomer Fitbit haar winst maakt. De horloges zijn een stuk goedkoper dan die van Apple en zijn volledig uitgerust voor maar één doel: sportprestaties meten. En dat gaat heel ver. De smartwatch kan meer dan meten hoe lang je hebt gerend, bijhouden waar je bent geweest en vervolgens het resultaat trots op Facebook zetten. Je kunt je horloge zo instellen dat hij je hele leven bepaalt. Hij vertelt je wanneer je het beste naar bed kunt gaan, hij weet precies hoeveel calorieën je nog moet verbranden, hij weet ook hoeveel rondjes je nog moet zwemmen en hoeveel meter je onder water zit.

Uniek inzicht

In principe is de huidige smartwatch zo ingericht dat hij behulpzaam is bij vrijwel alle mogelijke vormen van sport en fitness. Hij meet je prestaties veel beter dan welke sportcoach dan ook en geeft ongelooflijk accuraat inzicht in je gezondheid en je zwakke punten. Door een smartwatch te gebruiken wordt sporten veel meer dan alleen een leuk tijdverdrijf. Je kunt letterlijk aan je prestaties zien hoe je conditie verandert. En dat is zonder meer de beste motivatie die je kunt krijgen. Het is ook dé reden waarom smartwatches nu wel als warme broodjes over de toonbank gaan.