De top 5 populairste duurzaamheidsplannen van bedrijven
Ondanks de barrières die bedrijven ondervinden bij het verduurzamen, zoals hoge investeringskosten, beperkingen in de infrastructuur of complexiteit van regelgeving, blijft de drive om duurzaamheidsdoelen te realiseren sterk.
Uit onderzoek dat Ipsos deed in opdracht van Schneider Electric blijkt namelijk dat maar liefst 68% van de grotere bedrijven duurzaamheidsdoelstellingen hebben vastgesteld en deze ook al in praktijk brengen. Bij middelgrote bedrijven is dit iets minder met een percentage van 60%, terwijl maar 27% van de kleine bedrijven hun duurzaamheidsdoelstellingen ook al uitvoert.
Gemiddeld 6,6 duurzaamheidsinitiatieven
In het onderzoek worden elektrificatie (77% van de ondervraagden) en digitalisering (84%) gezien als bewezen en effectieve manieren om energieverbruik en koolstofemissies te verminderen. Dit blijkt ook uit de belangrijkste duurzaamheidsinspanningen van Nederlandse bedrijven. Gemiddeld hebben bedrijven 6,6 initiatieven die zij inzetten, waarvan dit de top 5 is:
- Het wagenpark duurzamer maken (71%)
- Het vervangen van technologieën die fossiele brandstoffen gebruiken door elektriciteit (67%)
- De snelheid van recyclen verhogen (64%)
- (duurzame) energie genereren (62%)
- Het implementeren van energie-efficiëntiemaatregelen via digitale tools en processen (61%)
Veel bedrijven zijn bezig met elektrificatie, wat een grote impact op het stroomnet kan hebben. Het is daarom goed te zien dat 76% van de bedrijven aangeeft bewust bezig te zijn met het energie-efficiënter maken van apparatuur als wordt gevraagd op de vraag welke elektrificatie-initiatieven bedrijven al aan het implementeren zijn.