De zakelijke kant van social media

afbeelding van Redactie WINMAG Pro
Sociale media kunnen handige platforms zijn om de aandacht te vestigen op jouw organisatie of product, maar het blijft lastig om je goed te profileren als bedrijf. Natuurlijk kun je een Facebook-pagina aanmaken, maar dan moet deze wel aansluiten bij de, over het algemeen jonge, doelgroep. Bovendien zijn er tal van andere platforms waarmee je je organisatie sociaal op de kaart kunt zetten.

Twitter

Twitter heeft tegenwoordig een variant voor zakelijke gebruikers, Twitter for Business. Hier heb je net zoals op Facebook de mogelijkheid om een Tweet vast te pinnen, waardoor deze bovenaan blijft staan. Na het aanmaken van je profiel kun je adverteren op Twitter. Hierbij kun je een bepaalde doelgroep selecteren, je budget beheren en alle resultaten real-time bijhouden. Op deze manier is het ook mogelijk om meer engagement te krijgen bij je Tweets, zodat meer mensen je gaan volgen en jouw bedrijf dus meer aandacht krijgt.

Een bedrijfsprofiel aanmaken op Twitter kan via de zakelijke versie van het medium. Hier vind je ook meer informatie over de opties voor organisaties die het platform rijk is.

Pinterest

Een onderschat sociaal medium binnen de zakelijke wereld is Pinterest. In Nederland waren er vorig jaar 1,1 miljoen Pinterest-gebruikers, waarvan er 131 duizend dagelijks gebruik maken van het medium. Dit social media-platform is ook in te zetten voor zakelijk gebruik, zeker als de doelgroep wat jonger is. Op Pinterest kun je beelden plaatsen met een link en eventueel een korte tekst. Zorg dat je foto's aantrekkelijk en relevant zijn, en mensen gaan vanzelf klikken. Zeker voor consumentenproducten is Pinterest een interessant medium, aangezien mensen snel geneigd zijn om even op de website van het bedrijf te kijken als ze het product interessant vinden. Als bedrijf kun je ook 'promoted pins' plaatsen, deze komen bij meerdere gebruikers op hun tijdlijn langs.

Google+

Hoewel Google+ niet het meest gebruikte medium is, heeft het voor een bedrijf zeker voordelen om er gebruik van te maken. Om te beginnen wordt alles wat op Google+ verschijnt beter geïndexeerd door Google, dan wanneer het alleen op Twitter of Facebook geplaatst wordt. Jouw bedrijf komt daarmee sneller naar boven in de zoekresultaten. Google heeft sinds kort ook een gemakkelijk dashboard voor al jouw zakelijke apps op één locatie. Via het dashboard die de titel My Business draagt, kun je nieuwe berichten delen op Google+ en de statistieken van de afgelopen dertig dagen bekijken voor dit medium, maar ook de statistieken van YouTube komen langs.

Snapchat

Snapchat wordt gezien als een privékanaal, zonder zakelijke mogelijkheden. Het heeft de reputatie van de sexy selfies en andere rare foto's. Niets zakelijks aan dus, maar niets is minder waar. Zeker als jouw onderneming regelmatig met online aanbiedingen komt, is Snapchat een prima kanaal om je content op te delen. Ook is dit een mooi kanaal om je trouwe volgers een sneak preview of een kijkje in de keuken te geven. Directe interactie met jouw doelgroep dus.