Dit is waarom je echt niet langer om VoIP heen kunt

Geert van der Klugt
Het aanbod van ISDN zou op 1 september 2019 stopgezet worden. Dit is niet in volledigheid gebeurd. Hoewel er wel degelijk verbindingen gestaakt zijn, maken sommigen nog altijd gebruik van ISDN-telefonie. Dat is zonde, want de tarieven van ISDN zijn verouderd en - in vergelijking met nieuwere technologieën - peperduur. VoIP doet zich al langere tijd aan. Wie anno 2020 gebruikmaakt van ISDN, is onvoldoende op de hoogte. Dus onderstrepen we de voordelen van VoIP, ofwel bellen via het internet. Hopelijk voor de laatste keer.

1. Kosten

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol, een term die de werking eigenlijk al verklapt. Spraak wordt als data geregistreerd en verzonden of ontvangen via het internet. Van oudsher gebeurt dit via kabels. Maar aangezien kabels aangelegd moeten worden, en de aanleg tijd en geld kost, kunnen gesprekken je duur komen te staan. Gebruik van het internet lost deze uitdaging op, wat zowel nationale als internationale gesprekken veelvuldig goedkoper maakt. De kosten variëren per aanbieder, dus zorg ervoor dat je ICT bedrijven met elkaar vergelijkt voor de scherpste tarieven en de beste servicevoorwaarden.

2. Bereikbaarheid

De telefooncentrale wordt bij VoIP op een lokale server of in de cloud gehost. Heb je toegang tot het internet, en draait de server naar behoren, dan ben je bereikbaar. De meeste VoIP-diensten bestaan uit software die zowel op de desktop als (browser)app werken, waardoor je vrijwel altijd en overal kan communiceren. Dat is een gigantische verbetering ten opzichte van ISDN, waarbij je vastzit aan de locatie waarop de vaste telefoon is aangesloten. Je hoeft dus niet langer stil te staan bij mobiele telefonie, aangezien VoIP dezelfde functionaliteit biedt als een combinatie van vaste en mobiele telefonie.

3. Conferencing

Wilde je twintig jaar terug conferencen, dan hing daar een flink prijskaartje aan. De mogelijkheid om met meerdere deelnemers in één gesprek te communiceren ging met een analoge techniek gepaard. Omdat VoIP niet op basis van telefoonlijnen werkt, is conferencing simpeler. Zo simpel dat de mogelijkheid vaak geen cent meer kost dan één-op-één telefonie.

Ook zijn videogesprekken veelal inclusief, aangezien de technologie voor AVoIP (Audio/Video over Internet Protocol) weinig verschilt van VoIP. Rekening houdend met het feit dat het bedrijfsleven op dit moment ruim vier keer zoveel videobelt als vóór de coronamaatregelen, is dit absoluut geen overbodige luxe.

4. Schaalbaarheid

Waar een bedrijfsuitbreiding voor ISDN-gebruikers gepaard gaat met tijdrovende configuratie van telefoons en verbinding, schaal je bij een VoIP-dienst moeiteloos op. Sommige aanbieders van VoIP gaan zo ver dat de toevoeging van een extensienummer kosteloos is. In deze gevallen betaal je vaak voor het maximale aantal gelijktijdige gesprekken.

Ook wanneer je wél voor extra extensies betaalt, stelt elke VoIP-dienst je in staat om de licentie flexibel te wijzigen. Contracten zijn zeldzaam. Mocht je wel genoodzaakt zijn om iets af te sluiten, dan is de verplichting vaak van korte duur. Onderaan de streep voorzie je nieuwe medewerkers razendsnel van een werkplek en betaal je bij een vermindering van medewerkers nooit te veel.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geertvan der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanGeert