Een bedrijfsbeleid voor ChatGPT, dit is waarom je er een nodig hebt
Je hebt er vast al over gehoord: ChatGPT. Het AI-taalmodel heeft in slechts een paar maanden miljoenen gebruikers gekregen. En dat is zeker een indrukwekkende prestatie! In eerste instantie werd ChatGPT voornamelijk gebruikt voor persoonlijke werkzaamheden, maar het duurde niet lang voordat mensen ontdekten dat het ook in het werkleven een handige tool kan zijn. Velen zijn enthousiast over de snelle ontwikkelingen binnen AI tekstgeneratie, maar critici maken zich zorgen over het tempo van de veranderingen en de mogelijke impact op bedrijven.
Of je nu een fan, criticus of iets daartussenin bent van ChatGPT, het is tijd om na te denken over een bedrijfsbeleid voor het gebruik van ChatGPT. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat AI ethisch en effectief wordt gebruikt op de werkplek, waarbij werknemers richtlijnen krijgen voor het verantwoordelijk en juridisch veilig gebruik van de tool.
Waar ChatGPT al voor wordt gebruikt
Hoewel oorspronkelijk ontworpen als een chatbot om mee in gesprek te gaan, kun je ChatGPT ook gebruiken voor een reeks andere tekst gerelateerde taken. In het bedrijfsleven wordt het bijvoorbeeld veelal gebruikt voor het samenvatten van rapporten, het genereren van ideeën, of het schrijven van content of code.
Wat zijn de risico's van ChatGPT voor je organisatie?
Het gebruik van ChatGPT in het bedrijfsleven is niet zonder risico's. Als je nog niet veel over ChatGPT weet, kan het moeilijk zijn om te weten waar je allemaal aan moet denken. We hebben daarom een aantal van deze risico’s voor je op een rijtje gezet:
-
Controle
Doordat ChatGPT in korte tijd zo populair is geworden, is de kans groot dat een deel van je werknemers het al gebruikt. Hoe weet je precies welke werknemers ChatGPT gebruiken? En voor welke werkzaamheden? Hoe behoud je het overzicht?
-
Kwaliteit
De resultaten die ChatGPT produceert, zijn niet altijd nauwkeurig. Soms zijn feiten, berekeningen of andere gegevens onjuist. Daarom is ons advies om de uitkomst te blijven controleren of er wel waarheid gesproken wordt.
-
Up-to-date
ChatGPT is niet altijd op de hoogte van recente gebeurtenissen. Het weet niets van gebeurtenissen na 2021. Daarom kan de informatie die het produceert verouderd zijn.
-
Contracten en privacy
Er zijn contractuele risico's bij het gebruik van ChatGPT, vooral als het gaat om het delen van vertrouwelijke informatie van klanten. ChatGPT is niet GDPR proof en wordt dan ook vaak beschouwd als een derde partij waarmee je deze informatie niet kunt delen.
-
Auteursrecht
Wanneer je een tekst schrijft, is het auteursrecht van jou. Maar wat als ChatGPT een stuk content voor je schrijft? Waar heeft het de informatie vandaan gehaald om de tekst te schrijven? Is hier auteursrecht geschonden? En wie is dan eigenlijk eigenaar van de inhoud die ChatGPT schrijft?
-
Bias
Wat als de inhoud die ChatGPT produceert een meer mannelijke toon heeft? Of wat als het oudere mensen uitsluit? Dan bevat de tekst bias. Hoe ga je daar mee om? Omdat bias moeilijk te herkennen kan zijn, kun je de Text Optimizer van Textmetrics gebruiken om de inhoud erop te controleren. Zo zorg je dat je iedereen aanspreekt.
Hoe kun je omgaan met deze risico's?
Wat kan je nou doen om de risico’s te beperken, zonder dat je compleet van het gebruik van AI tekstgeneratie moet afzien? Dit zijn onze grootste tips:
-
Training
Het is belangrijk om medewerkers te trainen in het juiste gebruik van ChatGPT. Als iedereen weet hoe je het op de juiste manier gebruikt, behaal je de beste resultaten!
-
Duidelijke richtlijnen
Zorg ervoor dat medewerkers weten welke informatie ze kunnen invoeren in ChatGPT. Zo voorkom je dat er kwetsbare informatie verspreid wordt zonder dat je het doorhebt.
-
Labeling
Geef inhoud die door ChatGPT is geschreven een duidelijk label, zodat iedereen weet dat het afkomstig is van het AI-taalmodel.
-
Transparantie
Bespreek hoe transparant je wilt zijn over het gebruik van ChatGPT richting klanten en klanten.
-
Beleid
Een beleid geeft inzicht in wie verantwoordelijk is als er iets misgaat. Moet de werknemer verantwoordelijk worden gehouden, of wordt er iemand aangewezen als AI-manager?
-
Incidentresponsplan
Als er iets misgaat, is het belangrijk om een plan klaar te hebben waarin staat hoe je gaat reageren. Het is de beste manier om de mogelijke schade te beperken.
Lees ook: Combinatie ChatGPT en Textmetrics voor beste resultaten | WINMAG Pro
Lees ook: ServiceNow introduceert AI-oplossing | WINMAG Pro
Lees hem nu digitaal - BAAZ 2.2023
https://read.clipboardmedia.nl/product/115