Europese shopper verantwoordelijk voor stijging uitgaven tijdens Prime Days

Redactie WINMAG Pro

Hoewel de wereldwijde groei van online sales stabiel bleef gedurende Amazon Big Deal Days 2023, de officieuze opening van het online winkelseizoen, zijn er tussen landen en continenten een aantal opvallende verschillen waar te nemen. Ook werd duidelijk dat AI een steeds belangrijkere factor is om online verkopen te genereren.

Europese prijsstijging belangrijkste reden voor verkoopgroei

Hoewel Amerikaanse consumenten dit jaar gemiddeld ongeveer evenveel uitgaven (-1%) dan vorig jaar, is er dankzij een gezonde groei in online verkoop en -traffic in grote Europese markten zoals Duitsland (+17%) en Frankrijk (+13%) een lichte stijging in het online koopgedrag (+2%) zichtbaar. 

De Europese groei is met name te danken aan de gestegen prijzen. De gemiddelde verkoopprijs steeg met 13% in vergelijking met 2022.

In Nederland werd tijdens het Amazon Prime Day evenement ongeveer evenveel uitgegeven als afgelopen jaar (+1%), maar stegen de prijzen ook een stuk minder hard dan in de rest van Europa. Gemiddeld met slechts 3%. Hoewel Nederlanders gemiddeld het minst besteden per order (omgerekend 66 dollar), zijn ze wel zeker van hun aankopen. De conversie is in Nederland met 2,8% het hoogste ter wereld, en als er eenmaal een product aan de winkelwagen is toegevoegd is, wordt de aankoop ook vaker afgerond dan in andere landen.

Consumenten investeren in zichzelf

Uit de resultaten van de best presterende productcategorieën blijkt dat online shoppers dit jaar flink in (fysieke) gezondheid investeren. 

De best presterende categorieën wereldwijd waren:

  • Sportswear, dat een indrukwekkende groei van 31% liet zien.
  • Health & Beauty, met een aanzienlijke toename van 19%.
  • Footwear, met een stijging van 18% 

Andere categorieën presteerden minder spectaculair. In food & beverage werd slechts twee procent meer omgezet, terwijl er in kleding zelfs een daling van zes procent werd gerealiseerd.

AI speelt een belangrijke rol bij 

Uit de Salesforce cijfers rondom de Amazon Prime Big Deal Days bleek tevens de aanzienlijke rol die kunstmatige intelligentie (AI) speelde bij de online sales wereldwijd. Zo had AI een aanzienlijke impact en stimuleerde shoppers om aankopen te doen op basis van productaanbevelingen.

Deze invloed was het grootst in de categorieën Handbags en Active wear. Daarin werden maar liefst 19 en 17 procent van de aankopen gedaan na een suggestie van AI. Wat verder op viel was de categorie Health & Beauty. Daar steeg het aantal aankopen waarin AI een rol had gespeeld met 7% ten opzichte van vorig jaar. 

"Het is geen toeval dat de sector Health & Beauty, met de grootste toename in jaar-op-jaar orders beïnvloed op basis van AI aangedreven productaanbevelingen, ook een van de categorieën was die wereldwijd de sterkste groei in verkopen zag tijdens Prime Big Deal Days.

Amazon's Prime Day is het opstapje richting Cyber Week. Dat is de voornaamste week waarin we naar verwachting weer al een groot deel van onze cadeau's voor de feestdagen online zullen aanschaffen. Hoe de economie ook draait, het blijft een traditie dat retailers kortingen bieden richting de feestdagen en dat consumenten op zoek gaan naar aanbiedingen, waarbij AI er steeds meer voor gaat zorgen dat de cadeau's de consument vinden in plaats van vice versa. ” aldus Björn de Visser, Vice President Commerce Cloud BeNeLux bij Salesforce. 

Prime Big Deals Day wordt internationaal gezien als de officieuze start van het winkelseizoen in het najaar. Voor de cijfers gebruikt in dit onderzoek, monitort Salesforce de data van anderhalf miljard consumenten, verspreid over 67 landen.  

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie