Gespreksopname met 3CX
3CX
De Nederlandse regelgeving staat ten allen tijden gespreksopnamen toe, mits dit conform een aantal regels gebeurt. Uitsluitend deelnemers van het gesprek kunnen deze opnemen, en publicatie van opnamen is uitgesloten. Zou een partner, klant of collega details vergeten, dan is het via 3CX mogelijk om het gesprek op te slaan, terug te luisteren, en zodoende de feiten te achterhalen. Let wel: structureel opnemen van telefonische gesprekken valt onder gegevensverwerking; de AVG stelt dat persoonsgegevens ten allen tijden op te halen en aan te passen moeten zijn, zo ook spraakopnames. Verzoekt een contact de wijziging of verwijdering van zijn gesprek, dan ben je verplicht om te handelen.
DDS
Niet enkel de AVG heeft echter juridische invloed op telefonische opnamemogelijkheden: gevoelige persoonsgegevens worden al langer beschermd. Creditcardbedrijven stelden daarom een standaard voor een wettelijk veilige manier voor de opslag van gevoelige (gespreks-)gegevens. PCI compliancy houdt conformiteit van de PCI Data Security Standard (DSS) in. Door een drietal punten na te leven voldoet 3CX aan de standaard.
- Opname start autonoom, zonder interventie of controle van de bellende
- Bij uitwisseling van gevoelige informatie wordt de opname gepauzeerd
- De opname bestaat uit één bestand mét een digitale handtekening
Is het niet noodzakelijk, dan blijft het adviseerbaar om - los van welk UC-systeem je gebruikt - niet ieder gesprek op te nemen en te bewaren. Toch voorziet 3CX iedere tool om zo conform mogelijk te registreren. De mogelijkheid hiervoor is in ieder pakket inbegrepen. Voor meer informatie over het aanbod en 3CX' functionaliteit: www.3cx.nl.