Google blokkeert miljarden advertenties

Google blokkeert miljarden advertenties

Jonas Bloemen
Google heeft het afgelopen jaar wereldwijd 2,3 miljard advertenties geblokkeerd. Daarvan was 58,8 miljoen een reclame met phishing. De meeste advertenties zijn nooit online verschenen, maar werden al voor publicatie geweerd.

LEES OOK: Google Spreadsheets: zo haal je er het meeste uit

Volgens Mark Howe, directeur advertenties Google Europa, is het niet duidelijk hoeveel schadelijke advertenties wel gepubliceerd zijn. Het aantal van 2,3 miljard blokkades is wel lager dan dat aantal in 2017: 3,2 miljard.

Google

Google doet zijn best om de makers van de advertenties te achterhalen. Op die manier kan het de accounts blokkeren en schadelijke advertenties tegengaan.  Vorig jaar blokkeerde Google één miljoen accounts, dat waren er in 2017 ‘slechts’ 500.000. De geblokkeerde accounts kunnen geen advertenties meer plaatsen. 

Naast het blokkeren van advertenties ziet Google er ook op toe dat haatdragende sites, of sites die nepnieuws verspreiden geen advertenties meer kunnen laten zien. Op die manier verdienen die sites geen geld aan Google-advertenties. Google loopt zelf ook inkomsten mis door het blokkeren van advertenties. Volgen Howe is dat onvermijdelijk maar noodzaak om Google, de advertentiewereld en het internet te beschermen.