Google Maps introduceert weergave snelheidslimiet

Geert van der Klugt
Ligt het aan Google, dan zijn flitsboetes en snelwegdoden binnenkort verleden tijd. In Engeland, Denemarken en de Verenigde Staten is het voortaan mogelijk om real-time snelheidslimieten weer te geven bij gebruik van Google Maps. De uitzet van specialistische snelheidscamera’s in Australië, Brazilië, Canada, India en tig andere landen, bevestigt dat ook Nederlanders in de aankomende tijd gebruik kunnen maken van de gloednieuwe functie

Stellen dat de toevoeging uitsluitend om de vermijding van verkeersdoden gaat, is idealistisch. Google maakt het mogelijk om de locaties van flitspalen nauwkeurig te bepalen. Daarnaast krijgen bestuurders een audionotificatie wanneer zij een snelheidsval tegemoet rijden. De weergave is geografisch gezien breed beschikbaar, verspreid over verschillende continenten, op relatief afgelegen locaties. Een ambulante peiling van plaatselijke gegevens valt daarmee uit te sluiten: aannemelijk rust de software op voorafgaand verzamelde verkeersdata.   

LEES OOK: Google Assistent op CES 2019

Een ver verleden.

Google Maps

Snelheidslimietweergave is niets nieuws. Verschillende (dure) smart-displays maakten dit reeds mogelijk. Anderzijds staat de toevoeging in een immens populaire app als Google Maps gelijk aan normalisatie. Normalisatie van snelheidslimietweergaven en flitspaallocatiebepaling kan een flinke klap zijn voor de Nederlandse staatskas. Daartegenover brengt een nauwkeurige implementatie legio aan maatschappelijke voordelen met zich mee, zoals verminderingen in files, aanrijdingen en verkeersdoden: geen onwelkome bijkomstigheid, aangezien het aantal verkeersdoden in Nederland de laatste jaren niet langer stagneert. 

Android Police: ‘Op basis van de uiteenlopende geografische dekking, stellen we dat de functionaliteit werkt via de server – niet op locatie. De implementatie had nooit zo lang mogen duren, aangezien Waze al jaren een snelheidsweergave beschikbaar stelt. Ongeacht dat zijn we blij dat de functie eindelijk live is. Wat jullie?’

613

Eind 2018 stond men in Leeuwarden traditiegetrouw stil bij het aantal fatale ongelukken van het afgelopen jaar. 613 lege stoelen: 613 sterfgevallen, in ijzingwekkend helder beeld gebracht. Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, sprak toen over het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, waarmee het tij gekeerd zal moeten worden. Eveneens traditie, is het negeren van de technologische mogelijkheden, bij het opstellen van een verkeersplan.  

Begrijp ons niet verkeerd: de tien-jaarplanning heeft edele doelen voor ogen. Opvallend echter, is een grotendeelse nadruk op eenzijdige vermeldingen, zoals een snelheidslimietverlaging voor automobilisten, zonder uit te wijden op de communicatiewijze daarvan. Bevindt een jongere generatie zich in het verkeer, dan navigeert deze bijna uitsluitend met behulp van een smartphone. Verkeersborden zijn de wereld nog niet uit. Of dat vanzelfsprekend is? Werp je een blik op de informatievoorziening van moderne navigatieapps, dan zou het potentieel voor zichzelf moeten spreken. Goed, het moment waarop honderdduizenden automobilisten consistent geïnformeerd kunnen worden over enkele verkeerswegen en rijlaanonderhoud doet zich nog lang niet aan. Alhoewel veelal door private partijen gestuurd, doet de technologie zich aan. De complicaties van een digitale verkeersvernieuwing zijn te groot in aantal om op te sommen op een enkele pagina. Toch valt er in een overheidsvoorstel anno 2019 minstens een optieoverweging of uitsluitsel te verwachten. 

Waze

Begin februari ontving Google een dringend verzoek van de New Yorkse politie. Waze, één van Google’s navigatieapps, toont real-time gebieden waar politietroepen automobilisten controleren op alcoholgehalte. ‘Het plaatsen van zulke informatie is onverantwoordelijk en dient uitsluitend als ondersteuning voor dronken bestuurders en roekeloos rijgedrag.’ In een respons, wuift Google het verzoek weg. ‘Veiligheid is één van onze topprioriteiten. Wanneer we bestuurders informeren over nabije snelheidsvallen, stimuleren we hen om voorzichtiger te rijden en veiligere keuzes te maken.’ Vooralsnog toont Google geen initiatief om de functionaliteit te verwijderen.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert