Huidige versie Google stopt

Redactie WINMAG Pro

Het mag geen nieuws zijn: de huidige versie van Google Analytics stopt binnenkort. Sterker nog, vanaf 1 juli 2023 verwerkt deze versie van Analytics helemaal geen gegevens meer. Dat is al over een paar maanden en daar moet je dus echt wat mee.

Toch merken wij dat te veel bedrijven er nog helemaal niet klaar voor zijn. Guido Tijmensen, van online marketingbureau Digital Inside, geeft een aantal redenen waarom veel bedrijven er nog niet klaar voor zijn en waarschijnlijk jij ook niet. 

Waarom komt Google met een nieuwe versie van Analytics? 

“De huidige versie van Google Analytics, Universal, is in 2012 gelanceerd. Toen konden we serieus spreken van een goede update ten opzichte van de voorloper uit 2005. Inmiddels is de wereld veranderd. We gebruiken veel meer verschillende apparaten en programma’s. Van web tot app, en van mobiel tot tablet. Hierdoor is het belangrijker geworden om goed te tracken wat de journey is van de klanten. Als iemand op mobiel iets in de winkelmand plaatst en vervolgens op tablet de bestelling afrondt, dan willen we dit natuurlijk kunnen meten als dezelfde bezoeker. Voor dit soort journeys is GA4 veel geschikter”, vertelt Guido Tijmensen.

Maar naast de tracking van de journey is er meer: “Verder heeft GA4 een grotere focus op privacy dan Universal Analytics. Zo maakt Google Analytics 4 standaard gebruik van AnonimizeIP. Dat betekent dat alle IP-adressen van gebruikers gehasht worden voordat de data binnen komt. Waar je dit bij Universal Analytics handmatig moet instellen, is dit bij Google Analytics 4 de standaard geworden.“

“Dat we vanaf 1 juli al volledig overgaan op GA4 is toch sneller dan verwacht. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de uitspraak van het  Hof van Justitie van de Europese Unie.  Door deze uitspraak mag je in Frankrijk, Italië en Oostenrijk geen gebruik meer maken van Google Analytics. In andere Europese landen is ook het advies Google Analytics niet meer te gebruiken.” 

“Met een marktaandeel van 90 procent in de markt van zoekmachines is het nu wachten tot Google meebeweegt met de Europese wetgeving. GA4 is al een stap in de goede richting door de AnonimizeIP en de uitsluiting van Cookies. Nu rest nog de belangrijke stap om de gegevens op te slaan op servers in Europa.” 

Google Analytics had een valse start, maar is nu vrij compleet 

De introductie van GA4 had in 2020 een valse start: “Veel marketeers vonden het natuurlijk interessant om meteen GA4 te installeren, maar het programma miste nog veel opties die wel gewoon in Universal Analytics zaten. Denk aan belangrijke opties als e-commerce tracking en kanaalgroepering. Ook was de data nog niet betrouwbaar genoeg.”

Inmiddels is GA4 bijna net zo compleet als Universal en biedt het veel extra mogelijkheden om zelf rapporten te maken in Analytics. Guido Tijmensen vervolgt: “Wij zien redelijk wat bedrijven waarbij de koppeling van GA4 in 2020 al is gefixt, maar vervolgens zijn de nieuwe opties niet goed ingesteld. Denk aan het aanpassen van de bewaartermijn van gegevens of de koppelingen met Google Ads en Google Search Console. Nu we nog maar een paar maanden met Universal Analytics kunnen werken is het voor E-commerce bedrijven écht belangrijk om GA4 nog een keer goed te doorlopen en te controleren of het goed werkt.”

Blijf op de hoogte van de GA4 updates

Google heeft inmiddels een vrij hoog tempo van aanpassingen binnen Google Analytics 4. “Wij merken dat dit lastig is om bij te houden en sowieso is GA4 erg wennen qua gebruik. Om bedrijven hierbij te kunnen helpen, organiseren wij inmiddels minimaal 1x per maand een gratis GA4 kennissessie”, sluit Guido Tijmensen af. 

 

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie