Importheffingen verdelen Amerikaanse IT-sector
Het Amerikaanse IT-kanaal is ronduit verdeeld over de vraag of handelsoorlogen waarvoor president Trump allerminst terugdeinst, de branche schaden of juist ten gunste komen.
Een nieuwe maandelijkse monitor van de leveranciers-neutrale Global Technology Industry Association (GTIA) laat een gemengd beeld zien. Amerikaanse IT-service providers (ITSP’s) denken heel verschillend over de impact van invoerheffingen op hun business, zo blijkt uit de eerste editie van de Channel Economic Tracker die de wereldwijde non-profit vereniging GTIA voortaan maandelijks publiceert.
De tracker weerspiegelt zowel de onvoorspelbare manier waarop tarieven over het algemeen worden toegepast, als de mate waarin een bepaald kanaalbedrijf afhankelijk is van geïmporteerde goederen en toeleveringsketens van buiten de Verenigde Staten. Over de huidige impact is 27% enigszins negatief, terwijl 23% ietwat positief is. Over de impact in de komende twaalf maanden liggen de verhoudingen andersom: 24% verwacht een licht negatieve invloed. Een hoger percentage (27%) is enigszins positief.
70% van deze ITSP’s doet zaken buiten de VS, dus indirect raakt dit mogelijk ook Europese leveranciers en partners. De tariefverhogingen werken snel door in de hardwarekosten. 59% wentelt de importheffingen af op klanten. 26% berekent de heffingen volledig door, 33% gedeeltelijk. Ook nemen bedrijven maatregelen zoals het spreiden van leveranciers en voorraadopbouw – herkenbare thema’s in de Benelux, zeker voor resellers en distributeurs.
Carolyn April, vice-president research & market intelligence bij GTIA: “Daarnaast zien we dat klanten mogelijk investeringen naar voren halen uit angst voor nieuwe tarieven – iets dat ook in Europa zou kunnen spelen als de politieke retoriek richting protectionisme weer toeneemt. Kortom, channel-bedrijven zitten in een complex economisch landschap. Tarieven hebben voor- en nadelen. Verschillend zijn de maatregelen die ITSP’s nemen om negatieve effecten te beperken.”
GTIA vroeg 300 leidinggevenden van channelbedrijven in de Verenigde Staten om hun inzichten.
Voor meer informatie over GTIA, bezoek www.gtia.org.