‘Juist de ontwikkeling van apps maakt een telefoon tot iets waar je zo veel meer mee kan’

Interview: in gesprek met Kevin Warren, CCO bij Xerox

Peter Güldenpfennig
Dit jaar splitste Xerox zich op in twee bedrijven. Bovendien lanceerde Xerox ConnectKey, een technologie die de werkplek slimmer en meer gestroomlijnd moeten maken. We spraken over wat er zoal op stapel staat voor het bedrijf met Kevin Warren, chief commercial officer bij Xerox.

Kevin warren, CCO bij XeroxBegin dit jaar is Xerox opgesplitst in twee bedrijven: Conduent, een bedrijf voor business process outsourcing, en Xerox, dat zich richt op document solutions. Wat is de reden van deze splitsing?

‘Door de succesvolle opsplitsing kunnen we scherper naar de markt kijken en ons beter richten op onze klanten. Nu besteden we onze middelen enkel aan de rol van Xerox als wereldleider op het gebied van digitale printtechnologie en diensten, in plaats van ze te delen met Conduent. Een van de resultaten is een sterkere focus in onze R&D op het gebied van automatisering, workflow en content management, grafische communicatie, analyse en printen. Het financiële model en de businessstrategie na de splitsing maken ook een sterkere cashflow en uitbreiding in de marge mogelijk. We kunnen heel gericht investeren in aantrekkelijke gebieden, zoals document outsourcing en oplossingen voor het MKB.'

Een van de belangrijkste technologieën die Xerox dit jaar introduceert is ConnectKey. Kun je vertellen wat ConnectKey is en hoe het zich differentieert van de technologie van andere bedrijven?

‘Onze ingenieurs hebben de ConnectKey ‘workplace assistants’ (29 VersaLink en AltaLink printers en MFPs) ontwikkeld in reactie op klanten die vroegen om makkelijkere manieren om hun werk gedaan te krijgen. Zij wilden de ervaring die we gewend zijn van onze persoonlijke devices: overal en altijd veilige toegang via een app. Zo doet de ‘workplace assistant’ op de zaak wat de smartphone heeft gedaan in ons persoonlijke leven. Onafhankelijke analisten zeggen zelfs dat het de ConnectKey platform veel significanter maakt in hedendaagse kantoren dan een traditionele MFP.

Bovendien onderscheiden we ons doordat we klanten en partners de kans geven om workflow apps te personaliseren zodat ze de specifieke behoeften in hun branche vervullen. Dit open platform gecombineerd met de strategie van een partner-ecosysteem geeft groeikansen die gelijk zijn aan die van de smartphone. Want juist de ontwikkeling van apps maakt een telefoon tot iets waar je zo veel meer mee kan dan e-mailen en telefoneren. Zo doet ook de ‘workplace assistant’ veel meer dan kopiëren en printen.‘

Waarom is ConnectKey opgesplitst in twee productcategorieën: VersaLink en AltaLink? Is een enkel portfolio met schaalbare dienstenniet veel logischer?

‘De twee productcategorieën zijn ingedeeld op hoe klanten onze technologie gebruiken in hun omgeving. VersaLink producten zijn gericht op kleinere, meer verspreidde groepen werknemers met kleinere volumebehoeften of waar ruimtegebrek is maar nog wel behoefte is aan geavanceerde functionaliteit. AltaLink producten zijn gericht op grotere en gecentraliseerde groepen met een hogere volumebehoefte. Maar alle producten werken met ConnectKey, en zijn deel van een schaalbare portfolio. Je kunt beide productcategorieën dus ook door elkaar gebruiken.

Klanten beseffen dat goed. Zo weten ze dat apparaten soms 25 mensen in een drukke, gecentraliseerde omgeving moeten dienen, en soms 5 mensen in een afgezonderde omgeving. De twee categorieën helpen klanten bij het maken van dit onderscheid. Op dit moment zijn we agressief aan het groeien in de MKB-markt, en onze partners vertellen ons dat hun MKB-klanten veel waarde hechten aan een connected kantoortechnologie die slim, veilig, mobiel en cloud-enabled is. De nieuwe ConnectKey apparaten geven onze partners precies wat ze nodig hebben om aan die behoefte te voldoen.’

Wat is de reactie op ConnectKey van klanten? Vervult Xerox met ConnectKey een behoefte op de markt of bouwt het voort op technologie die al bestaat op de markt?

‘De respons op onze nieuwe lijn printers en MFP’s is overweldigend geweest, van enthousiaste klanten en partners tijdens onze Future of Work-evenementen over de hele wereld, tot de positieve reacties vanuit de pers en analisten. Met talloze positieve productreviews en prijzen zien wij het als een uitstekende lancering. Maar onze echte winst komt van de klanten en partners die de hele reeks van ConnectKeyenabled producten gebruiken in hun bedrijven. Van enkele apparaten die naar kleine en middelgrote bedrijven gaan tot zeer grote contracten met klanten uit de wereld van enterprise, onderwijs en overheid. Klanten kiezen voor ConnectKey om een grote verscheidenheid aan behoeften te vervullen. Enkele voorbeelden:

  1. Een partner in Italië heeft een zesjarig printservicecontract gesloten met een leidinggevend chemiebedrijf, waardoor 400 printers van een concurrent vervangen zullen worden door 80 AltaLink en 220 VersaLink apparaten. Belangrijk was ook dat ze lid werden van onze Personalized Application Builder programma, waarmee ze zelf apps kunnen ontwikkelen voor deze printers.
  2. Een significant contract voor 160 apparaten met ConnectKey werd door een partner in Turkije gesloten met een winkelketen. De 160 apparaten worden in 33 steden op 89 locaties geïnstalleerd.
  3. Dankzij een hernieuwd contract worden 320 VersaLink printers geïnstalleerd bij een klant in Ierland. Een Xerox partner zal ook buiten werktijd in de avond en in het weekend service leveren.
  4. Een grote dienstverlener in Zwitserland heeft een hernieuwd contract getekend voor 120 AltaLink en 7 VersaLink producten. Als extra diensten levert Xerox beveiligd opvragen van printopdrachten op ieder verbonden apparaat, een digitale faxoplossing een scanoplossing met tekstherkenning.’

Wat staat er voor Xerox te wachten in het komende jaar? Zijn er nieuwe producten waar je ons iets over kunt vertellen? We zouden ook graag je visie horen over de ontwikkelingen van de komende jaren op het gebied van document solutions.

‘Onze visie – dat het fysieke apparaat slim genoeg is om de behoeften van de gebruikers te vervullen – is dit jaar voor ons portfolio al een realiteit geworden met de grootste lancering in onze geschiedenis. We gaan dat momentum behouden en zullen ons verder verspreiden in het MKB-segment. Ook verbeteren we onze distributiecapaciteiten en helpen we onze partners met kansen om extra opbrengsten te vergaren. In de toekomst zullen onze innovaties zijn gericht op ontwikkelingen die mensen helpen om te gaan met informatie via computers die als collega’s werken. Denk aan virtuele assistenten als Siri of Google Now.’

afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Peter Güldenpfennig is vaste redacteur voor WINMAG Pro. Hij schrijft nieuws, analyses en achtergrondverhalen over mobility, gadgets, internet en software. Zijn interesses liggen bij sociaal-culturele aspecten van ICT in het algemeen, en gaming in het bijzonder.

Bekijk alle artikelen van Peter