Kan de lockdown in Nederland zorgen voor een nieuwe stijging in EdTech aandelen?

Redactie WINMAG Pro

Tijdens de coronacrisis en in tijden van lockdowns zijn de aandelen van technologie en educatie bedrijven flink gestegen.

aandelen, beurs, EdTech aandelen, lockdown

(Afbeelding: HolonIQ)

Online zorgt voor groei van technologiebedrijven

De lockdown heeft ervoor gezorgd dat men het advies kreeg om thuis te werken en dat kinderen en jongeren vanuit huis les krijgen. Door deze ontwikkeling is er een ware run geweest op apparaten waar een chip in zit, met als gevolg prachtige omzetcijfers voor technologiebedrijven en een flinke groei in technologieaandelen zoals Amazon, Apple, Microsoft en Netflix. De S&P 500 (500 grootste Amerikaanse bedrijven) toont een correlatie met het aantal besmettingen wereldwijd. Hoe meer mensen wereldwijd ziek zijn, hoe hoger de prijs van de aandelen in de S&P 500.

aandelen, beurs, EdTech aandelen, lockdown

(Afbeelding: Schroders)

Het jaar 2021 was voor technologie en educatie bedrijven een geweldig jaar, maar kunnen ze dit ook in 2022 volhouden? Bijna alle tech aandelen staan op hun all-time high en het rendement op de Nasdaq Index is ruim 20%. Maar kunnen techaandelen de groei van 2021 doorzetten? Helaas weet niemand dit zeker, maar er zijn grote verschillen in techaandelen. Meer dan 40% heeft een negatief rendement en veel techbedrijven zitten in een bear market. Een bear market betekent dat de prijzen van de aandelen of de rendementen aan het dalen zijn. Maar hoe is het mogelijk dat deze indexen blijven groeien? Dit heeft te maken met de grootste bedrijven van de wereld die in deze index zitten. Zij bepalen voor bijna 50% de resultaten.

Educatie Aandelen

Een belangrijke sector tijdens de corona crisis waren de EdTech bedrijven. Dit zijn bedrijven die door middel van technologie en educatie een digitaal product hebben ontwikkeld. Door het maken van digitale tools, wordt hun leerervaring verbeterd. Deze groep bedrijven zijn in een gat gesprongen om saaie lessen in een klas leuker te maken. Deze educatie platformen zijn gericht op interactie en zorgen ervoor dat leerlingen betrokken blijven bij het leren van een onderwerp. Bedrijven zoals Coursera en Duolingo, zijn schoolvoorbeelden hoe je een educatieplatform in de markt zet. Door de lockdowns is online leren een stuk aantrekkelijker geworden en zijn de aandelen van Edtech bedrijven flink gestegen.

aandelen, beurs, EdTech aandelen, lockdown

(Afbeelding: HolonIq)

Maar kunnen deze aandelen met een nieuwe lockdown weer stijgen? Voor de e-learning sector is dit lastig te bepalen maar de vooruitzichten zijn gunstig. Deze sector bestaat nog niet zo lang en we kunnen niet kijken naar de data uit het verleden. De komende tijd zal dit moeten blijken of deze aandelen hun top hebben bereikt of dat ze pas aan de start staan van de hoogte, maar naar verwachting neemt de waarde van de sector toe tot $10.0T in 2030. Maxim Manturov, Hoofd van Investment Research bij Freedom Finance Europe, zegt: “Het hangt allemaal af van de bedrijven zelf en welke strategieën ze in de toekomst zullen voeren. Coursera kan bijvoorbeeld te maken krijgen met het verloop van gebruikers met als resultaat een daling van de inkomsten tijdens het openen van de economie. Een manier om dit te voorkomen is dat Coursera gratis cursussen lanceert.

Wat Duolingo betreft, de toekomst van het bedrijf hangt af van het genereren van inkomsten van het platform. Vanaf het derde kwartaal van 2021 groeiden de actieve gebruikers met 13% of 41,7 miljoen en betaalde gebruikers met 2,2 miljoen of 5,2% van het totale aantal. Een belangrijk probleem en uitdaging van Duolingo is om betalende gebruikers naar het platform te trekken. Toch groeide het betaalde gebruikersbestand in vergelijking met het derde kwartaal van 2020 van 4,05% naar 5,2%.”

Uitdagingen voor EdTech bedrijven

Edtech bedrijven staan in aankomend jaar voor grote uitdagingen om de groei van het jaar 2020 en 2021 vol te houden. Met nieuwe lockdowns zal de markt van online educatie bedrijven blijven groeien. Het aantal gebruikers zal blijven stijgen maar de grootste uitdaging van deze bedrijven is om de gebruikers te blijven behouden en om te zetten naar betaalde gebruikers. Waarbij de gevestigde namen zoals Udemy, Coursera en Duolingo een sterk product en doelgroep hebben, zijn chinese EdTech bedrijven nog onbekend om in te beleggen. Bedrijven zoals TAL Education, New Oriental Education, Gaotu Techedu hebben enorme groeipotentie en maar weinig mensen kennen deze bedrijven. Door de terugval van de Chinese markt zijn er mooie kansen ontstaan. Om succesvol te worden of het succes te blijven behouden is het belangrijk om studie uitdagingen van leerlingen en leerkrachten volledig te begrijpen. Het is belangrijk om in contact en transparant met ze te blijven en kritisch te zijn op de huidige systemen. Wanneer je geen inzicht hebt in de leerprocessen die de resultaten bepalen, ga je in de educatiesector niet slagen. Combineer deze resultaten met een goede gebruikerservaring en de kans op slagen is een stuk groter.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie