Klaar voor een volgende stap in automatisering?

Klaar voor een volgende stap in automatisering? Zet AIOps op de agenda voor 2023

Redactie WINMAG Pro

Veel bedrijven hebben op dit moment last van de stijgende inflatie en een geopolitieke situatie die zijn invloed heeft op de Nederlandse economie. Dit zorgt voor het uitstellen van besluiten en de focus ligt bij de meesten op het laten doordraaien van de organisatie. Digitale automatisering staat daardoor minder hoog op de agenda en dat is zonde. Het kan er namelijk juist voor zorgen dat kosten geoptimaliseerd worden en er tijd vrijkomt bij werknemers om belangrijkere taken op te pakken. 

Auteur: Yamini Mittal Dass, Head of Business Development bij Digitate

Voor deze kostenoptimalisatie en vrijspelen van tijd kijken we met name naar AIOps, oftewel Artificial Intelligence voor IT-operations. Dit combineert big data en machine learning om IT-operations processen te vereenvoudigen via automatisering. AIOps beoordeelt het gedrag van bedrijfssystemen, detecteert afwijkingen, schrijft oplossingen voor en onderneemt proactief actie om IT-incidenten op te lossen en verstoringen in IT-operaties te voorkomen.

Dit helpt niet alleen om de IT-activiteiten te transformeren, maar ook om klantervaringen te verbeteren en werknemersproductiviteit te verhogen. Enerzijds helpt het dus om het gehele transactietraject te verbeteren voor bijvoorbeeld retailers en op die manier bij te dragen aan de omzet. Anderzijds verbetert het de productiviteit, omdat AIOps de zichtbaarheid in de verschillende systemen verbetert. Het helpt bepaalde problemen te voorspellen of zoekt uit waarom problemen zich voordoen, waardoor werknemers hier minder tijd aan hoeven te besteden. Ook vanuit IT-perspectief helpt het bij het verminderen van problemen of uitval. En natuurlijk worden routinetaken en dagelijkse activiteiten geautomatiseerd, wat een optimalisatie van de inspanning inhoudt. Dit alles leidt uiteindelijk tot kostenoptimalisatie.

Zakelijke uitdagingen

Waar in Amerika het inzetten van AIOps al redelijk ingeburgerd is, is dat in Europa nog niet zo zeer het geval. Vergeleken met andere Europese markten doet Nederland het echter best goed, aangezien we hier al een aantal jaren bezig zijn met de digitale transformatie, die ook nog eens extra is aangewakkerd door de pandemie. Tegelijkertijd valt er ook nog steeds veel winst te behalen met automatisering.

In de praktijk zien we echter dat er een aantal factoren zijn die bedrijven ervan weerhouden om AIOps te implementeren. Zo kan het zijn dat bedrijven in het verleden een vergelijkbare oplossing hebben geïmplementeerd, die niet opleverde wat er werd verwacht. Daardoor zijn bedrijven huiverig om het opnieuw met een andere oplossing te proberen. Daarnaast zijn er bij gesprekken over het wel of niet implementeren van AIOps vaak veel mensen betrokken, waardoor er vanuit de groep twijfels en bezwaren zijn die ervoor zorgen dat het uiteindelijk niet geïmplementeerd wordt in de organisatie. Een klassiek geval van aversie tegen veranderingen.

Verder is het ook zo dat de implementatie vragen oproept: hoe lang duurt het implementeren in de bestaande omgeving, hoe snel kunnen er resultaten worden geleverd, wat voor resultaten levert het, etc.? Onduidelijkheid hierover kan ervoor zorgen dat uiteindelijk van implementatie wordt afgezien.

AIOps succesvol implementeren

Ondanks dat er verschillende factoren zijn waardoor bedrijven huiverig kunnen zijn voor het kiezen voor AIOps, loont het toch de moeite om hierin te verdiepen. Én zijn er een aantal tips om AIOps succesvol in je bedrijf te implementeren.

Uiteindelijk komt het neer op hoe je AIOps implementeert en hoe je het kader definieert. Bepaal daarvoor in eerste instantie het toepassingsgebied en de business case. Welke repetitieve (handmatige) handeling wil je automatiseren waar je tegelijkertijd tijd mee wint? Begin met het kaderen van kleine onderdelen waar je duidelijke en tastbare doelstellingen bij kunt definiëren. Dan wordt duidelijk wat je van tevoren van de oplossing verwacht en blijft het project ook beheersbaar.

Daarnaast is het belangrijk dat er een eigenaar wordt aangewezen, want gedeelde verantwoordelijkheid is nog steeds geen verantwoordelijkheid. Dus, wie staat er op en faciliteert het implementatietraject? Wanneer de pilot dan succesvol wordt afgerond, kan deze persoon instaan voor de resultaten en intern ‘ambassadeur’ worden.

Tot slot is het belangrijk niet alleen stil te staan bij de resultaten op korte termijn, zoals bijvoorbeeld het besparen van bepaalde kosten, maar ook op de lange termijn op grotere strategische gebieden en zakelijke voordelen, zoals een algehele verbeterde klantervaring, meer zakelijke veerkracht en meer omzetzekerheid.  

Digital first zal blijven, wat betekent dat het volume aan data en de algehele datastroom ook blijft toenemen. Daarmee groeit de behoefte aan betere analyses en inzichten uit deze data, wat bedrijven zal helpen om wendbaarder en adaptief te zijn, en snel te kunnen reageren op de veranderende bedrijfsomgeving. Tijd dus om AIOps op de agenda te zetten in 2023 en er de vruchten van te plukken.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie