KPN-storing opgelost, oorzaak onderzocht

Fenna Kiebert
Door de KPN-storing van maandag konden klanten drie uur lang niet bellen of gebeld worden. De storing is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een softwarefout, zo meldt een woordvoerder. De problemen zijn opgelost en KPN gaat deze verstoring uitgebreid evalueren, eveneens met een externe onafhankelijke partij, zodat de juiste conclusies getrokken kunnen worden en dergelijke incidenten in de toekomst niet meer plaatsvinden.

Door de KPN-storing die maandag tussen 16.00 uur en 19.00 uur plaatsvond, was ook alarmnummer 112 niet bereikbaar. KPN is namelijk de enige provider waarvan het netwerk noodoproepen naar de meldkamers door kan schakelen. Alle 112-telefoongesprekken worden dus doorgeschakeld naar KPN. Wat precies fout is gegaan, is niet zeker en wordt nog verder onderzocht. Het lijkt erop dat de telefonieverstoring veroorzaakt is door een probleem in het routeringsplatform van KPN. Het routeringssysteem, dat viervoudig is uitgevoerd, stuurt alle inkomende telefoongesprekken door naar de juiste bestemming. KPN vermoedt dat sprake was van een fout in de software die gelijktijdig optrad in de vier routeringssystemen. 

Tweede Kamer

De Tweede Kamer vindt dat de KPN-storing niet had mogen gebeuren. ‘Er was geen plan B. Als drie back-ups niet werken, dan is er iets grondig mis’, zegt SP-Kamerlid Ronald van Raak. De Tweede Kamer wil graag dat het netwerk van T-Mobile of VodafoneZiggo de mogelijkheid krijgen om gesprekken door te schakelen naar de meldkamers van het alarmnummer om te voorkomen dat 112 nogmaals niet te bereiken is.

LEES OOK: PC-as-a-Service: veranderen is net zo goed als vernieuwen

KPN

‘Wij betreuren dat dit heeft kunnen gebeuren en bieden onze oprechte excuses aan, aan onze klanten en ook aan de Nederlandse samenleving. We hebben direct een crisisteam opgezet en hebben maandagmiddag en -avond met man en macht gewerkt aan een oplossing. Gelukkig is hierdoor in het begin van de avond de dienstverlening weer hersteld en was ook 112 weer te bereiken’, meldt Joost Farwerck, COO en lid van de Raad van Bestuur KPN. 

KPN gaat deze verstoring grondig evalueren. ‘Bij deze evaluatie zullen wij samen optrekken met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Agentschap Telecom en andere relevante instanties’, zegt Farweck. KPN zegt graag te willen leren van deze verstoring, zodat de juiste conclusies getrokken worden.

afbeelding van Fenna Kiebert

Fenna Kiebert | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fenna