Interview met Maarten Guijt, General Manager van de Benelux

Lenovo’s ambitieuze koers

Jordi Smit
Lenovo is een merk met een vooruitstrevende bedrijfsstrategie. In 1984 werd Legend Holdings opgericht; de merknaam Lenovo werd in 2004 geïntroduceerd. Het bedrijf is reeds de grootste computerfabrikant van China en heeft wereldwijd het grootste marktaandeel. Lenovo zit bordenvol plannen. Tijd dus om in gesprek te gaan met Maarten Guijt, General Manager van de Benelux.

Legend & IBM

Lenovo, maker van computerhardware en consumentenelektronica, is van oorsprong van een gemengd Amerikaans en Chinees komaf, gezien de verwantschappen met IBM. ‘Je had rond 1984 IBM PC-divisie en parallel daaraan lag Lenovo in China’, vertelt Maarten. ‘De kracht van IBM PC-divisie was voornamelijk commercieel te zijn en notebooks te verkopen. De kracht van Lenovo in China was voornamelijk op consumenten en desktops gericht. In 2004 heeft Lenovo het volledig, wereldwijde IBM PC-divisie gekocht en zijn beide bedrijven samengegaan onder de naam Lenovo.’

Het was destijds onwaarschijnlijk dat een dergelijk klein bedrijf uit China IBM PC-divisie overnam.  ‘Lenovo had destijds een duidelijk doel van globalisatie voor ogen, dus was de naam ‘Legend’ snel onderdeel van discussie. Die naam is in 2004 gewijzigd naar Lenovo, met op het oog dat we globaal willen werken. Daarmee heeft Lenovo bereikt dat het van uitsluitend aanwezigheid in China overging naar aanwezigheid in 166 landen over de wereld.’

Naam vestigen

De globalisatie is knap, aangezien Lenovo zich als ‘nieuwe naam’ moest vestigen in een markt met grote, gevestigde namen. Namen waar niet eenvoudig tegen op te boksen valt. ‘Het is heel interessant om te zien hoe Lenovo een doorbraak in de consumentenmarkt heeft bewerkstelligd. Dat is een volledig andere markt dan de commerciële markt. Je hebt namelijk met eindklanten, garanties, reparaties en customer service te maken. Dat had Lenovo voorheen niet, want het was actief in een zakelijke markt en een wederverkoper deed dit allemaal voor ons.’

Wat betreft de customer service vond Lenovo al snel een partner. ‘MEDION was een familiebedrijf in Duitsland én heel kundig en leidend qua customer service. Door de acquisitie van MEDION, hadden we in één klap de customer service-organisatie waarmee we de consumentenmarkt mee konden benaderen.’

Smart offices

Dan smart offices. Het is een onderwerp waar Maarten en Lenovo, kijkend naar de toekomst, hard mee aan de weg zijn aan het timmeren. ‘Smart offices worden gevoed door de behoefte aan nieuwe applicaties en form factors (designfactoren, red.)’, legt Maarten uit. ‘Daar blijkt een grote markt voor te zijn. Er was een tijd waarin mensen zeiden dat de PC dood was. Dat tegendeel is gewoon bewezen, het enige wat veranderd is, zijn form factors. Op dat vlak zal de komende zes tot twaalf maanden verandering plaatsvinden. Het smart office is daar een voorbeeld van, of het nu een slim scherm is of een smart hub die wij in onze portfolio hebben.’

De smart hub is een interessant product en zeer handig voor onder meer het Nederlandse bedrijfsleven. ‘Met een smart hub heb je een geïntegreerd communicatieplatform in een kantooromgeving, waarmee je dus niet meer inlogt en alle stappen afgaat. Er staat een device met een scherm, je logt in op je device en alle mensen die uitgenodigd zijn voor de meeting verzamelen zich in een keer in de smart hub. Iedereen heeft dus dezelfde content op dezelfde manier.’

De smart hub is inmiddels al een tijdje op de markt. Lenovo begon met de smart hub 500, vervolgens werd deze gefinetuned naar een smart hub 700. Bovendien besloot Lenovo de bestaande producten van het merk steeds ‘smarter’ te maken. ‘Het is een geleidelijke weg waarin alle producten in dezelfde richting moeten meegaan. We hebben ervoor gezorgd dat alle producten eromheen de capaciteiten hebben voor die connectiviteit.’ De smart hub is dus niet het enige product dat met smart office te maken heeft. ‘Smart office is niet alleen de smart hub, ook al is dat wel een belangrijke variant waarmee we uniek zijn. Alles eromheen moet meegroeien.’

Doelstelling Lenovo

Een ambitieuze doelstelling. Bij dergelijke plannen horen ook haalbare doelen. ‘Lenovo is wereldwijd de grootste pc. In EMEA (Europa, Midden Oosten en Afrika, red.), waar wij onderdeel van uitmaken, zijn we de nummer twee - met een relatief kleine afstand tot Hewlett Packard. De ambitie is voor Lenovo duidelijk: binnen twee jaar de nummer één zijn.’ Lenovo heeft verschillende manieren in gedachten om de doelstelling tot een succes te maken. ‘Door te investeren in wat aansluit bij de trends en wat het kleinbedrijf, educatie of de publieke sector nodig heeft. Bovendien kijken we waar de mogelijkheden voor ons liggen om succesvol te zijn.’

Tevens spelen klanten een belangrijke rol in de richting waarop Lenovo gaat. ‘De kunde is om te kijken naar waar de behoefte ligt in de markt en daarmee producten brengen die de problemen adresseren. Dat is een verschil in mentaliteit. Of je innoveert om te innoveren, of je innoveert om een uitdaging in de markt op te lossen. Dat laatste is precies wat Lenovo doet. Wij luisteren daarom veelvuldig naar de klanten en dat zullen we in de toekomst blijven doen’, aldus Maarten.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi