Microsoft kiest voor het nieuwe samenwerken

Jordi Smit
Microsoft Nederland staat voor een grote verandering. De softwareproducent kiest namelijk niet langer voor het nieuwe werken, maar zet vol in op het nieuwe samenwerken. Het nieuwe kantoor weerspiegelt de visie van Microsoft Nederland. Het kantoor representeert ook Microsofts eigen digitale transformatie.

Vernieuwde situatie

'Het nieuwe werken was gericht op de werknemer. In het nieuwe samenwerken draait het om het succes van de klant', zegt Ernst-Jan Stigter, Algemeen Directeur van Microsoft Nederland. 'Alleen door samen te werken kunnen we echt succes voor de klant boeken. En dat gaat verder dan de muren van onze eigen organisatie.'

'Deze situatie is niet uniek voor Microsoft, alle organisaties zijn op zoek naar manieren om zich aan te passen aan de snel innoverende wereld waarin we leven. Het is onze overtuiging dat iedereen moet kunnen profiteren van de moderne technologische vooruitgang en daarom stellen we ons kantoor open om meer dan ooit samen te werken. We willen organisaties en individuen inspireren over hoe we samen ons land laten profiteren van de grote kansen die technologie ons biedt.'

Oude visie Microsoft

Tien jaar werkte de softwareproducent vanuit een kantoor op Schiphol, dat bij de opening destijds model moest staan voor het 'nieuwe werken'. Hypermodern, met veel open ruimtes en geen vaste werkplek, ook niet voor de directeur. En dat allemaal met als doel om de productiviteit van de medewerkers aan te jagen. En passant diende het kantoor als showcase om nieuwe business binnen te halen.

Réne van Haater, Directeur Enterprise Solutions bij Microsoft Nederland, zag echter dat de formule was uitgewerkt. Zowel het personeel als de klanten waren toe aan een formule die meer gespitst op persoonlijke beleving was. Het bedrijf besloot daarom het kantoor te verbouwen, zodat hij klaar is voor de toekomst. Belangrijk detail: 'het nieuwe samenwerken' staat de komende jaren hoog in het vaandel.

Experiment Microsoft

Bij wijze van experiment besloot Microsoft de medewerkers maar liefst tien weken zonder gebouw te laten werken. Ze werkten vanuit huis, bij klanten of ergens extern. Dit zorgde voor een betere connectie en afstemming met klanten en partners, die het fundament biedt om klantsucces centraal te stellen. Ook zijn werknemers uitgedaagd om bewustere keuzes te maken als het gaat om de omgeving die het best past bij het werk dat gedaan moet worden en daarbij de juiste prioriteiten te stellen, om zodoende productiever te zijn en meer tijd uit een dag te halen.

Wat Réne het meest miste? 'De gesprekken die ik heb met collega's bij de koffieautomaat.' Improvisatie bij vergaderingen was daarom nogal eens geboden. 'Ik heb nog een teammeeting bij mij thuis georganiseerd', geeft Rawan Shalhoub, directeur personeelszaken, als voorbeeld.

Aanpassingen in gebouw

Microsoft hield tijdens de verbouwing rekening met de wensen en behoeften van de eigen medewerkers. Het heeft tot een rigoureuze verschuiving geleid van de hoeveelheid vierkante meters voor de eigen werknemers en die voor derden. Het 'eigen volk' heeft nu slechts tweeduizend vierkante meter tot zijn beschikking. Dat was bijna vijf keer zo veel.

Een groot deel van het gebouw is vanaf nu bereikbaar voor (externe) klanten die een plek zoeken om te werken. Andere veranderingen die hebben plaatsgevonden, zijn kleinere vergaderruimtes en een grote stilteruimte, waar medewerkers zich kunnen terugtrekken.

Satya Nadella

Satya Nadella, CEO van Microsoft, vond de verandering van zo een belangrijke aard dat hij naar Nederland kwam om het te aanschouwen. Eerder op de dag sprak hij ook al klanten en relaties toe tijdens een inspirerende speech in de Johan Cruyff Arena, waar hij een verhaal hield over cybersecurity en de verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken. 'Concentreer je niet alleen op wat computers kunnen, maar ook op wat ze zouden moeten kunnen', zei Satya onder meer.

Tijdens zijn keynote sprak Nadella verder over ‘tech intensity’: de combinatie van het versnellen van de adoptie van technologieën bij bedrijven en in de samenleving en het tegelijkertijd opbouwen van de digitale capaciteit, waar er een sterke focus nodig is op een leven lang leren, vertrouwen en ethiek. Gezien de goede Nederlandse digitale infrastructuur, gecombineerd met de ondernemingsgeest van Nederland, zijn er volop mogelijkheden voor het land. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de rol die Nederland heeft in de ontwikkeling van kwantumtechnologie en hoe Nederlandse bedrijven op verantwoorde wijze kunstmatige intelligentie omarmen. Nadella gaf Nederlandse voorbeelden van hoe bedrijven en de maatschappij kunnen profiteren van digitale transformatie.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi