Mobiel bellen op het werk: duur belgemak
Het is een gewoonte die een aanzienlijke kostenpost oplevert voor werkgevers. Het gaat om grote getallen: omdat iedere werknemer minstens enkele tientjes per maand aan belkosten genereert, gaat het in vrijwel ieder land om miljarden aan telefoniekosten, op jaarbasis.
Voor het Verenigd Koninkrijk is uitgerekend wat het zou schelen als de Britse bazen hun werknemers zouden overhalen om slechts n mobiel gesprek van vijf minuten per dag minder te voeren. Het zou het Engelse bedrijfsleven een jaarlijkse besparing van ongeveer 3 miljard euro opleveren.
Ondanks het feit dat gesprekken op een mobiel toestel twee keer zoveel kosten als op een vast toestel, wijzen de ondervraagde Britse werkgevers hun personeel hier niet of nauwelijks op.
Het merendeel (55 procent) van de ondervraagde managers geeft gebruiksgemak op als reden omdat de mobiele telefoon alle telefoonnummers bevat. Een andere reden voor de populariteit van de mobiele telefoon is de mogelijkheid om er vertrouwelijk mee te bellen: 41 procent geeft privacy als reden om mobiel te telefoneren op kantoor.