Nieuwe reeks OpenAI connectors geïntegreerd in Qlik Analytics

Redactie WINMAG Pro

Qlik introduceert een reeks OpenAI connectors waarmee klanten eenvoudig en veilig generatieve AI-content kunnen integreren. Deze connectors ondersteunen zowel cloud analytics als geautomatiseerde use cases. Daarnaast vormen ze een uitbreiding op de bestaande Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML) en Natural Language Processing (NLP) mogelijkheden van Qlik. De OpenAI connectors ondersteunen ook met het automatiseren en verbeteren van data en bijbehorende inzichten in Qlik applicaties.

OpenAI

“Generatieve AI is een evolutie in de markt en klanten zijn enthousiast over de mogelijkheid om hun analyses en processen uit te breiden met relevante externe data”, zegt James Fisher, Chief Strategy Officer bij Qlik. “De nieuwe OpenAI connectors zijn slechts de eerste stap in onze langetermijnstrategie. We willen organisaties helpen al hun data- en analysemogelijkheden te verbeteren met generatieve AI. En dat terwijl we tegelijkertijd hun eigen AI-initiatieven ondersteunen met ons portfolio van data-integratie en kwaliteits- en governance-oplossingen.”

Tijdens QlikWorld is recent de combinatie van generatieve AI met Qlik gedemonstreerd, waarbij ChatGPT werd gebruikt om inzichten te generen binnen Qlik Cloud®. Deze sessie illustreerde hoe generatieve AI een aanvulling kan zijn op verschillende use cases. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van externe datasets aan analyses, het uitbreiden van context met natuurlijke taalverwerking en het stellen van vragen die nieuwe inzichten opleveren uit data.

“Organisaties maken actief gebruik van traditionele AI en experimenteren steeds meer met generatieve AI in use cases, waaronder data-analyse, beslissingsondersteuning en automatisering”, zegt Dan Vesset, group VP van data en analytics onderzoek bij IDC. “De nieuwe OpenAI connectors van Qlik bieden organisaties de tools om het werk van analisten uit te breiden, terwijl ze gelijktijdig de benodigde controles en governance kunnen handhaven om optimaal gebruik te maken van deze nieuwe technologie.”
 

De OpenAI connectors omvatten:

  • Qlik OpenAI Analytics Connector: biedt real-time toegang tot generatieve content binnen Qlik Sense-apps. Gebruikers kunnen inzichten vanuit OpenAI integreren in analytische apps, gegevens van derden bundelen en combineren in datamodellen. Daarnaast is het ook mogelijk om vragen te stellen aan ChatGPT aangevuld met gegevens van Qlik.
  • Qlik OpenAI Connector for Application Automation: verbetert workflows met behulp van AI en gegenereerde content uit taalmodellen bij het maken van, opdrachten of scripts. Ontwikkelaars kunnen efficiënt extra waarde creëren en leveren aan diverse use cases met behulp van OpenAI. Denk hierbij aan een sentimentanalyse voor CRM-toepassingen en klantenserviceteams. Maar het is ook mogelijk reviews te vertalen of complexe externe teksten voor intern gebruik samen te vatten als aanvulling op markttrendanalyses.

Lees ook: ServiceNow introduceert AI-oplossing | WINMAG Pro

Lees ook: Dataiku 12 zet in met nieuwe AI | WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie