Autoriteit Persoonsgegevens (AP) start campagne ‘Privacy gaat iedereen wat aan’

Redactie WINMAG Pro
Vanaf 25 mei geldt de GDPR of AVG, de privacywet die organisaties dwingt na te denken over hun datastroom en deze beter te beveiligen wanneer het gaat om privacygevoelige informatie. Om mensen bewuster te maken van hun privacyrechten en organisaties praktische hulp te bieden bij de naleving van de wet, start AP met de campagne ‘Privacy gaat iedereen wat aan’.

Beeld: Autoriteit Persoonsgegevens

Hiervoor heeft AP een speciale site ingericht waarop je diverse handvatten vindt met betrekking tot privacy en data. Deze site is niet alleen bedoeld voor organisaties, ook burgers vinden er tips en adviezen met betrekking tot hun eigen rechten en plichten waar het om privacy gaat.

Aandacht voor organisaties, burgers én kinderen

Ook richt de campagne zich op kinderen. Omdat kinderen al op jonge leeftijd online actief zijn, heeft de AP speciaal voor hen een lespakket laten ontwikkelen. Het pakket bestaat uit drie lessen: ‘Wie ben je op internet’, ‘Betalen met je persoonsgegevens’ en ‘Je hebt recht op privacy’.

Organisaties vinden op de website ondermeer een regelhulp en een 10-stappenplan. Ook wordt er ingezoomd op specifieke industrieën waar er met gevoelige informatie wordt gewerkt, denk bijvoorbeeld aan zorgverleners.

Gevolgen GDPR onbekend

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP, heeft de aftrap gegeven met een les over privacy op een basisschool. Hij benadrukt het belang van de campagne: ‘Veel mensen en organisaties zijn nog onbekend met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Daar gaan we wat aan doen met deze campagne. Met een lespakket voor kinderen, een ‘regelhulp’ voor organisaties en veel informatie op onze website. In een tijd waarin persoonsgegevens gouden handel zijn, is het van groot belang dat die gegevens goed beschermd blijven.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie