Oracle opent Race Data Experience Centre in Utrecht
Technologiebedrijf Oracle opent een ‘Race Data Experience Centre’ in zijn Nederlandse kantoor in Utrecht. De titelpartner van huidig wereldkampioen F1®-team Oracle Red Bull Racing laat gebruikers achter het stuur van een heuse racesimulator actief kennismaken met de data, analytics en cloudtechnologie die leiden tot winnende racestrategieën. Doel is om gebruikers te laten zien hoe data analytics gedrag en besluitvorming, ook in een zakelijke setting, helpen aanpassen en verbeteren. Tegelijkertijd wil Oracle al spelenderwijs aantonen wat de kracht en ongeëvenaarde mogelijkheden zijn van moderne technologieën als AI, machine learning en de cloud.
Oracle Experience Centre: Verbeteren van voorspellingsnauwkeurigheid en besluitvorming met Oracle Cloud Infrastructure (OCI)
In het Utrechtse experience centre kunnen klanten en partners van Oracle, maar ook andere bedrijven en ondernemers, scholen en universiteiten, beter begrip krijgen hoe Oracle Cloud Infrastructure (OCI) wordt gebruikt om de voorspellingsnauwkeurigheid te verbeteren en besluitvorming aan te scherpen. In de vorm van een workshop kunnen ze dan na een simrace hun eigen analyse draaien op bijvoorbeeld het circuit van Zandvoort.
Snelheid, schaal en betrouwbaarheid voor de overwinning
Sinds het afgelopen F1®-seizoen heeft het team van Oracle Red Bull Racing zijn partnership met Oracle uitgebouwd en vertrouwt het op Oracle Cloud om de racestrategie en betrokkenheid van zijn fans te stimuleren. Dankzij de prestaties van OCI kan het wereldkampioen F1®-team tijdens elke race realtime analyses uitvoeren om strategische beslissingen te nemen. In het Utrechtse data experience centre zal dit alles in een fictieve race-omgeving centraal komen te staan. Red Bull Ford Powertrains gebruikt OCI ook om de motorontwikkeling voor het seizoen 2026 te ondersteunen, wanneer het bedrijf zijn eerste F1® Powertrain lanceert.
“Als technologiebedrijf met data als kloppend hart van ons bedrijf, zijn we dagelijks bezig om onze jarenlange en uitgebreide kennis zo goed mogelijk naar onze klanten en partners te brengen. Het is onze missie om hen te helpen bij hun uitdagingen en het maximale uit data te halen. Met het Oracle Race Data Experience Centre laten we zien hoe bedrijven kunnen profiteren van dezelfde technologie die bijdraagt aan het opmerkelijke succes van Oracle Red Bull Racing,” aldus Wilfred Scholman, Country Leader Oracle Nederland.
Samenwerking met partners en onderwijsinstellingen
Een groep van tweeëntwintig leden uit het Oracle PartnerNetwork (OPN), die nog steeds groeiende is, hebben zich als partners verbonden aan Oracle’s Nederlandse experience centre. Dat betekent dat ze samen met Oracle optrekken om gezamenlijke klanten en prospects kennis te laten maken met de data, analytics en cloudtechnologie die leiden tot winnende racestrategieën, die een parallel vormen met de rol die data en technologie spelen in succesvolle bedrijfsstrategieën. Jurgen Duijster, directeur van Oracle partner Transfer Solutions en co-voorzitter van de Partner Advisory Board van Oracle Nederland: “Als lokale partners hebben wij met veel interesse en plezier Oracle’s winnende partnership met het team van Red Bull Racing zien ontstaan en groeien in de afgelopen jaren. De rol die data en cloudtechnologie daarin spelen zijn aantoonbaar succesvol gebleken. We omarmen het initiatief om via het Oracle Race Data Experience Centre de rol van moderne technologieën als AI, Machine Learning, Analytics, Autonomous en Cloud bij het nemen van data-gedreven beslissingen zichtbaar te maken voor een breder publiek.”
Ook vanuit het onderwijs klinken er enthousiaste geluiden over de opening van het Oracle Race Data Experience Centre. Deze is er mede op gericht om leerlingen en studenten te enthousiasmeren over de mogelijkheden van IT en technologie. “Prachtig dat Oracle op deze manier een bijdrage levert om leerlingen en studenten kennis bij te brengen en enthousiast te krijgen voor de rol van IT en technologie,” zo geeft Sam Leewis, Docent-onderzoeker HBO-ICT van de Hogeschool Utrecht aan. “Onder onze studenten zijn veel Formule 1®-fans, zowel jongens als meisjes. Om beide werelden te combineren is een gouden zet. We kijken ernaar uit om met onze groepen studenten richting het Oracle Race Data Experience Centre te gaan voor een informatieve en interactieve workshop.”