Leerlingen creatief aan de slag met hun visie op de 'School van de Toekomst' voor Limburgse scholencompetitie ‘De Wereld van de Wijnberg’
Leerlingen van basisscholen uit heel Limburg die zijn geselecteerd tijdens de scholencompetitie ‘De Wereld van de Wijnberg’ kwamen op donderdag 1 februari samen op het hoofdkantoor van Canon Production Printing in Venlo. Ze deden hier kennis en inspiratie op over hoe zij hun stem kunnen laten horen en ideeën kunnen verbeelden door middel van ‘visual storytelling’. ‘De Wereld van de Wijnberg’ is een initiatief van De Wijnberg: een bovenregionale school voor speciaal onderwijs in Limburg. Canon leverde een bijdrage aan de competitie door te laten zien hoe je verhalen kunt vertellen en verandering in gang kunt zetten door gebruik te maken van foto, video en print. Bovendien gaat zij de posters die de scholieren als resultaat van drie bonusopdrachten hebben gemaakt, printen. De kunstwerken zijn vanaf maart tijdens een reizende tentoonstelling in Limburg te bewonderen, onder meer in de Maaspoort in Venlo en het Discovery Museum in Kerkrade.
‘De Wereld van de Wijnberg’ is een scholencompetitie voor kinderen uit groep 7 en 8 van alle basisscholen, SO-scholen en SBO-scholen uit heel Limburg. Ruim 1.200 enthousiaste leerlingen van 10 tot 13 jaar van 45 Limburgse basisscholen deden aan de wedstrijd mee. Tijdens de competitie zijn de scholieren uitgedaagd om na te denken over hun toekomst en zich te verdiepen in verschillende belangrijke maatschappelijke thema’s, zoals talentontwikkeling, gezondheid, inclusie, armoede en kansengelijkheid.
Posters over de School van de Toekomst
Bij De Wijnberg draait alles om aandacht. Want alles wat je aandacht geeft, groeit, vertelt Guido Nijboer, directeur van De Wijnberg. “Bij ons ontdekken jonge mensen wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn en vooral wat hen drijft. Zodat ze trots kunnen zijn op zichzelf. Tijdens ‘De Wereld van Wijnberg’ - de leerzaamste en leukste scholencompetitie van Limburg - worden leerlingen uitgedaagd. De scholieren hebben klassikaal en in groepjes gewerkt aan inspirerende opdrachten, met als hoofdopdracht: hoe ziet de School van de Toekomst eruit?”, legt Nijboer uit. “We zijn ontzettend verrast door de prachtige creaties van alle scholieren die hebben meegedaan. Het was dan ook geen eenvoudige taak om uit alle inzendingen vijftien posters te selecteren, waaraan zo’n negentig kinderen in groepjes met erg veel inzet en enthousiasme hebben gewerkt. Zij zijn er allemaal in geslaagd om met de kracht van beelden hele bijzondere verhalen te vertellen. We zijn erg blij dat we hun prachtige creaties dankzij Canon tijdens onze reizende expositie aan het publiek in Limburg kunnen tonen.”
Wilco Verheij, Senior Director Workspace bij Canon, sluit zich hierbij aan. “We zijn er trots op om mee te mogen werken aan ‘De Wereld van de Wijnberg’. Tijdens deze bijzondere scholencompetitie hebben we de leerlingen ondersteund bij het vertellen van hun verhaal: niet alleen tijdens de competitie, maar óók erna. We hebben de jongeren laten zien hoe zij door middel van visual storytelling verbinding kunnen zoeken met de wereld om hen heen, deze kunnen begrijpen en beïnvloeden. Het was fantastisch om onze kennis over print, foto- en videografie te delen en de kinderen te inspireren dit te vertalen in prachtige beelden”, vertelt hij.
Jongeren helpen om hun verhaal te vertellen
De betrokkenheid van Canon bij ‘De Wereld van Wijnberg’ komt voort uit het Young People Programme van Canon. Verheij: “In dit programma werken we wereldwijd samen met meer dan vijftig partners, zoals Plan International en de Wijnberg. Dit doen we met het doel om jongeren te ondersteunen bij het vertellen van hun verhalen door middel van krachtige beelden, om zo hun stemmen luider te laten klinken en de verandering teweeg te brengen die ze voor zichzelf en hun omgeving willen zien. Met dit programma heeft Canon in de afgelopen jaren al ruim 5.750 deelnemers bereikt. Op deze manier willen we een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, zowel nu als in de toekomst.”
Ook interessant:
Lees hier: Mythes over cloud security die mkb-bedrijven kunnen belemmeren
Lees hier: Zo verwarm je je bedrijfsruimte