AI-adoptie stokt door gebrek aan personeelspraatheid

AI-adoptie stokt door gebrek aan personeelspraatheid

Redactie WINMAG Pro

Een nieuw wereldwijd onderzoek dat vorige week is gepubliceerd door Kyndryl (NYSE: KD), een toonaangevende aanbieder van bedrijfskritische technologie­diensten, toont aan dat slechts een klein aantal organisaties stappen heeft gezet om hun personeelsstrategieën af te stemmen op de groei van AI-technologie. Zij die dat wel hebben gedaan, halen meer voordeel uit hun AI-investeringen. Het rapport laat zien dat hoewel de meeste bedrijven investeren in AI, het gebrek aan voorbereiding van personeel een belangrijke belemmering vormt voor succes.

Gebaseerd op een enquête onder meer dan 1.000 senior business- en technologie verantwoordelijken uit 25 sectoren en 8 geografische regio’s, onthult Kyndryl’s eerste People Readiness Report een opvallende kloof tussen AI-investeringen en de paraatheid van personeel om AI te benutten:

  • 95% van de bedrijven heeft geïnvesteerd in AI
  • 71% van de leiders zegt dat hun personeel nog niet klaar is om de technologie succesvol te benutten
  • 51% gelooft dat hun organisatie niet beschikt over voldoende geschoold talent om AI te beheren
  • 45% van de CEO’s denkt dat de meeste werknemers AI niet accepteren of er zelfs negatief tegenover staan

De paraatheid van personeel verschilt per sector. Bedrijven in de bancaire/financiële sector en verzekeringen rapporteren het hoogste niveau van voorbereiding, terwijl de gezondheidszorg duidelijk achterloopt.

“Slechts een kleine groep bedrijven is erin geslaagd AI succesvol in te zetten voor zakelijke groei,” zegt Michael Bradshaw, Global Practice Leader voor Applications, Data en AI bij Kyndryl. “Dit rapport laat zien dat, hoewel data-architectuur en technologische infrastructuur essentieel zijn, organisaties die hun personeel niet prioriteren kansen zullen missen.”

Ondanks uitgebreide pogingen tot implementatie, profiteren de meeste organisaties momenteel niet van de baanbrekende toepassingen van AI die kunnen leiden tot nieuwe producten en diensten. Generatieve AI-tools zijn de populairste toepassing onder de respondenten, maar slechts 4 op de 10 leiders zegt AI-gedreven inzichten te gebruiken om besluitvorming te verbeteren of groei te stimuleren. Slechts een vijfde geeft aan dat het primaire doel van AI binnen hun organisatie het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor klanten is.

Toch laat het onderzoek ook zien dat een kleine groep zogeheten AI Pacesetters erin slaagt AI te benutten voor groei, terwijl ze tegelijkertijd investeren in personeels­voorbereiding. Zij nemen strategische beslissingen op het gebied van personeel en zien voordelen voor hun hele organisatie. Deze voorlopers pakken drie belangrijke obstakels voor AI-adoptie aan en boeken vooruitgang op het gebied van:

  • Veranderingsmanagement: AI Pacesetters melden drie keer zo vaak als andere bedrijven dat zij een volledig geïmplementeerde verandermanagement strategie voor AI op de werkvloer hebben.
  • Gebrek aan vertrouwen in AI bij werknemers: Ze melden 29% minder vaak dat er angst bestaat rondom AI die de betrokkenheid van medewerkers schaadt.
  • Tekorten op het vlak van vaardigheden: Ze zijn 67% vaker van mening dat hun organisatie beschikt over de juiste tools en processen om de huidige vaardigheden van medewerkers nauwkeurig in kaart te brengen. Vier op de tien melden helemaal geen vaardigheidsproblemen.

“Je personeel voorbereiden op het AI-tijdperk is makkelijker gezegd dan gedaan en een urgente noodzaak voor leiders,” aldus Maryjo Charbonnier, Chief Human Resources Officer bij Kyndryl. “Bij Kyndryl hebben we een volledig ecosysteem van cultuur en systemen opgezet dat onze mensen en het bedrijf voorbereidt op voortdurende verandering. Het gaat om het anticiperen op de impact van AI, het koppelen van data met betrekking tot vaardigheid aan klantbehoeften, en het inzetten van meerdere strategieën om medewerkers uit te rusten met de vaardigheden die ze nodig hebben — inclusief het effectief leren gebruikmaken van generatieve AI-tools in hun werk.”

In vergelijking met CIO’s en CTO’s geven CEO’s veel vaker aan dat hun organisatie zich nog in een vroeg stadium van AI bevindt, en zijn ze tweeënhalf keer vaker van mening dat hun infrastructuur ontoereikend is om AI te ondersteunen. Dit verschil zie je ook terug in hun aanpak van AI-gerelateerde personeelsuitdagingen en welke vaardigheden zij essentieel achten voor succes. CEO’s zijn aanzienlijk vaker geneigd om extern talent aan te trekken in plaats van het eigen personeel bij te scholen.

“Het goede nieuws is dat bedrijven die top-down op één lijn zitten, niet alleen in dezelfde richting bewegen, maar daar ook daadwerkelijk de vruchten van plukken,” zegt Kim Basile, Chief Information Officer bij Kyndryl. “Dit werk is niet makkelijk, maar het afstemmen van technologie­strategieën op bredere bedrijfsdoelen is de belangrijkste actie die leiders kunnen ondernemen om volledig te profiteren van AI.”

Lees het volledige Kyndryl’s People Readiness Report.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie