Nu.nl programmeert op hackathon systeem dat relevant nieuws brengt

Nu.nl en Rabobank in finale hackathon

Jeroen van Onselen
NU.nl en Rabobank overdonderen met hun pitches de jury van de Amsterdam AI Hackathon georganiseerd door DDMA, branchevereniging voor data en marketing en Merkle.

De finale van de hackathon is op 10 oktober. Daar mogen de twee finalisten in de Gashouder voor duizenden mensen hun case pitchen tijdens de World Summit AI.

De teams konden tijdens de hackathon aan het werk met hun eigen case en data, of aan de slag met de externe case van het Van Gogh Museum.

“Artificial Intelligence (AI) is veelbelovend, al staan in de praktijk de disciplines marketing, data science en technologie nog ver van elkaar. Reden genoeg voor de DDMA commissie AI een hackathon te organiseren waarbij marketeers en data experts in één team aan een AI oplossing werken. Dit met het doel dat de specialisten elkaar leren kennen en de kansen die AI biedt, samen sneller benutten”, aldus Robert van Geffen, voorzitter DDMA en jurylid.

“Alle finalisten lieten mooie AI concepten zien voor een betere interactie met en beleving van de klant. Heel knap dat de teams dit in twee dagen hebben gemaakt.”

De hackathon was een tweedaagse strijd waarbij teams van bol.com, Etos, ING, Rabobank, TMG, NU.nl en NS, aan een innovatief en intelligent concept werkten. Zo worden business vraagstukken en data science bij elkaar gebracht, met AI als accelerator.

 

Hackathon NU.nl - Segmenteren voor relevant nieuws

Het team van NU.nl bedacht tijdens de hackathon het concept ‘Breaking news op maat’, waarmee het probleem wordt opgelost dat gebruikers pushberichten krijgen die niet relevant zijn.

Door middel van AI wordt bepaald in welke onderwerpen gebruikers geïnteresseerd zijn. Zo kan de redactie breaking nieuws over bijvoorbeeld Max Verstappen alleen naar lezers van Formule 1 sturen.

Ook geeft dit concept de mogelijkheid om gebruikers vaker notificaties te versturen over onderwerpen die hen interesseren, zonder dat gebruikers zelf de moeite moeten doen om aan te geven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn.

“NU.nl lost een herkenbaar probleem op. Niet iedereen wil graag push-nieuwsberichten ontvangen, terwijl veel mensen op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws. De oplossing van NU.nl ziet er direct toepasbaar uit”, aldus de jury.

Hackathon Rabobank voor Van Gogh Museum

Het populaire museum stelde een uitgebreide anonieme dataset ter beschikking. Dit met het doel te onderzoeken hoe AI kan helpen om de bezoekerservaring te verbeteren, ondanks de beperkte ruimte in het gebouw en het grote aantal bezoekers (2,3 miljoen in 2017). Uit de analyse van de data blijkt dat populaire schilderijen niet allemaal op hetzelfde moment even druk zijn. Het Rabobank team bedacht oplossingen die aan de bestaande multimediatour kunnen worden toegevoegd. Dit gegeven wordt toegepast om bezoekers te adviseren hoe zij het museum het beste kunnen bezoeken.

“Met een onbekende dataset en vraagstuk heeft de Rabobank iets knaps neergezet. Wat bijzonder aanspreekt is hoe er vanuit een bezoeker is gedacht. De oplossing ging verder dan het in kaart brengen van het probleem, maar liet ook zien wat er in potentie haalbaar is“, aldus de jury.   

Glen Wheeler

Hackathons inspireren

Eerder schreven we over het nut van hackathons. Wat blijkt? Hackathons inspireren!

afbeelding van Jeroen van Onselen

Jeroen van Onselen | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jeroen