Persoonlijke tv-reclame MijnKPN
KPN en Talpa beginnen het experiment met SBS6.
KPN start test met eigen medewerkers
In een persbericht schrijft KPN de test te beginnen met zijn eigen medewerkers. Zij geven toestemming om klantgegevens, waaronder het kijkgedrag, te gebruiken om relevantere reclames te ontvangen bij het bekijken van tv-programma’s van Talpa Network, te beginnen met SBS6. Daarbij wordt dus een deel van de bestaande reclames vervangen door reclames op maat. Zo zullen bijvoorbeeld sportliefhebbers meer sportgerelateerde reclames ontvangen. Later zullen hier ook de zenders Veronica, Net5 en SBS9 aan worden toegevoegd.
Het is nog onbekend tot wanneer het experiment loopt.
Alleen bij toestemming klant in MijnKPN
In het bericht stelt KPN zijn klanten gerust altijd aan hen toestemming te vragen. Dat zal expliciet gebeuren. Met die toestemming op zak kan KPN profielen samenstellen, waardoor het bedrijf persoonlijke reclame kan laten zien. Profielen worden opgebouwd uit kijkgedrag, adres, leeftijd, geslacht en bonnementen op zenderpakketten. Elders op de website stipuleert KPN dat dit straks kan onder de privacy-instellingen van MijnKPN
Regels voor data klantenprofiel buiten KPN
Ook schrijft KPN dat de verzamelde data en profielen nooit aan derden zullen worden verstrekt. Derden zijn dan adverteerders en televisiezenders.