Persoonlijke tv-reclame MijnKPN

Jeroen van Onselen
Data is het nieuwe goud en bijna al onze televisie's hebben een IP-adres. Het komt dan ook niet als een verrassing dat KPN samen met Talpa begint met het aanbieden van persoonlijke tv-reclame.

KPN en Talpa beginnen het experiment met SBS6.

KPN start test met eigen medewerkers

In een persbericht schrijft KPN de test te beginnen met zijn eigen medewerkers. Zij geven toestemming om klantgegevens, waaronder het kijkgedrag, te gebruiken om relevantere reclames te ontvangen bij het bekijken van tv-programma’s van Talpa Network, te beginnen met SBS6. Daarbij wordt dus een deel van de bestaande reclames vervangen door reclames op maat. Zo zullen bijvoorbeeld sportliefhebbers meer sportgerelateerde reclames ontvangen. Later zullen hier ook de zenders Veronica, Net5 en SBS9 aan worden toegevoegd.

Het is nog onbekend tot wanneer het experiment loopt.

Alleen bij toestemming klant in MijnKPN

In het bericht stelt KPN zijn klanten gerust altijd aan hen toestemming te vragen. Dat zal expliciet gebeuren. Met die toestemming op zak kan KPN profielen samenstellen, waardoor het bedrijf persoonlijke reclame kan laten zien. Profielen worden opgebouwd uit kijkgedrag, adres, leeftijd, geslacht en bonnementen op zenderpakketten. Elders op de website stipuleert KPN dat dit straks kan onder de privacy-instellingen van MijnKPN

Regels voor data klantenprofiel buiten KPN

Ook schrijft KPN dat de verzamelde data en profielen nooit aan derden zullen worden verstrekt. Derden zijn dan adverteerders en televisiezenders.

 

 

afbeelding van Jeroen van Onselen

Jeroen van Onselen | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jeroen