Privacywaakhond eist transparantie van bedrijven die tweets verzamelen voor de overheid

Redactie WINMAG Pro

OBI4wan past beleid aan na onderzoek Sijthoff-titels

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eist van sociale media-monitoringbedrijven dat gebruikers van X (voorheen Twitter) duidelijkheid krijgen over welke organisaties hun berichten hebben verzameld en ingezien. Uit onderzoek van AG Connect, Binnenlands Bestuur en iBestuur wordt duidelijk dat berichten van nagenoeg alle Nederlandse gebruikers op het platform verzameld zijn voor overheidsorganisaties.

Na inzageverzoeken bij de bedrijven Coosto en OBI4wan, die in opdracht van overheidsklanten sociale media monitoren en berichten verzamelen, wordt duidelijk duizenden tweets van nagenoeg alle Nederlandse twitteraars verzameld zijn voor klanten uit de overheidswereld. Wie wil weten wie deze tweets precies inziet en voor welk doeleinde het gebruikt wordt, krijgt bij de bedrijven echter geen transparantie, zo blijkt uit inzageverzoeken van de drie Sijthoff-titels.

Eén van de bedrijven, Coosto, wilde niet reageren op het gebrek aan transparantie. OBI4wan, waar zo’n 80% van alle gemeenten klant is, geeft in een reactie aan dat het weigert omdat de volledige klantenlijst dan moet worden overgedragen, en daar zouden concurrenten mee aan de haal kunnen gaan.

AP eist technische oplossing

De AP stelt daarop dat de bedrijven twitteraars die inzageverzoeken doen tóch duidelijkheid moeten verschaffen, omdat ze anders in overtreding zijn van de AVG. OBI4wan is naar aanleiding van het onderzoek van de Sijthoff-titels gesprekken met de AP gestart en overeengekomen om een technische oplossing te realiseren waarmee dit in de toekomst wél mogelijk wordt. Aan de hand van filters moet inzichtelijk worden welke klanten een specifiek bericht op sociale media hebben ontvangen.

Vele overheden maken momenteel gebruik van sociale media-monitoring. Dit kan zijn voor direct contact met burgers die een melding maken, of sentimentanalyses, waarmee getoetst wordt hoe burgers denken over beleid of over een organisatie. Het is technisch ook mogelijk om burgers online te monitoren voor inlichtingen. De Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) signaleerde onlangs dat er bij gemeenten een ‘wildgroei aan inlichtingenactiviteiten’ gaande is. In juni een expertbijeenkomst hield met gemeenten.

De toekomst van sociale media-monitoring, waar overheden volop gebruik van maken, lijkt ongewis. Na de zomer verwacht het kabinet het resultaat van een zogeheten DPIA, een privacyonderzoek waarmee bepaald wordt over overheden die gebruikmaken van sociale media-monitoring in overtreding zijn omdat zij twitteraars niet op de hoogte stellen van het verzamelen en verwerken van hun tweets.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie