Review: Bits, Bytes & Bewustzijn

Redactie WINMAG Pro
Dat technologie implicaties heeft op onze wereld mag bekend zijn. Dat dit echter direct implicaties heeft voor hoe wij onszelf zien als mens zijnde en onze menselijkheid, is minder bekend. Yfke Laanstra schreef er een boek over en lanceerde in lijn met het onderwerp een bijbehorende app.

In het denken over technologie en de mensheid zijn er al vele denkers de revue gepasseerd wiens ideeën vandaag de dag nog spelen. Denk aan Raymond Williams en zijn nemesis, Marshall McLuhan. Beide denkers over technologie en wat dit betekent voor ons consumptiegedrag en hoe wij informatie tot ons nemen.

Hoewel we niet durven te zeggen dat Yfke tot de eerder genoemde denkers behoort. De beperkte bibliografie met amper voetnoten maakt het eerder een populair werk dan een wetenschappelijk werk.

Bits, Bytes & Bewustzijn

Yfke is futurist en is in staat om potentiële mogelijkheden van oude, nieuwe en aanstaande technologieën over te brengen met een enthousiasme die je van een futurist mag verwachten. Dat enthousiasme vormt ook de basis van haar boek.

Het boek is grofweg opgedeeld in twee delen, de mens, haar bewustzijn en hoe wij handelen in een veranderende wereld. Het tweede deel pakt technologie vast die ingaat op hacking (in de brede zin van het woord, denk aan biohacking en lifehacking), transhumanisme, kunstmatige intelligentie en virtualiteit. Prettig, want het is juist die tweedeling die het denken over de mens en technologie en de vreemde maar innige relatie die beide met elkaar hebben zo lastig maakt.

Multimediaal vragen stellen

Ondanks de soms grote onderwerpen die Yfke beetpakt, denk aan zingeving in het leven van mensen bijvoorbeeld, of existentiële vragen als de dood en ouder worden, stelt ze deze vragend zonder dat ze antwoorden geeft. Dat is ook nergens voor nodig, want het boek is eerder bedoeld als avontuurlijke zoektocht naar de vragen die Yfke heeft, en uiteindelijk vragen zijn die we allemaal hebben over waar het heen gaat met technologie in onze wereld.

Het leuke is dat het boek digitaal aangevuld wordt met een eigen Soulvalley-app. Hierop deelt Yfke diverse artikelen die raken aan de onderwerpen die ter sprake komen in het boek. Het geeft het lezen van het boek een multimediaal tintje. Tevens verrijkt het op een manier die alleen het boek lezen niet doet, daarvoor stelt Yfke teveel vragen en geeft ze te weinig antwoorden.

Balans

Bits, Bytes & BewustzijnDe bottomline van het boek komt neer op één sleutelwoord: balans. Want hoe je het ook wendt of keert, technologie blijft en zal alleen maar een grotere invloed uitoefenen op hoe wij leven en werken. Dat is niet erg, zolang we maar een balans vinden die werkt voor ons. Het probleem is misschien dat we die balans geregeld bij moeten stellen met een steeds sneller toenemende innovatie binnen technologie, maar dat hoeft helemaal niet slecht te zijn. Want, en daar lijkt Yfke het mee eens te zijn, zo nu en dan reflecteren waar wij zelf staan in de wereld zorgt ervoor dat je je zelf vindt en vasthoudt, en dat is misschien wel de zingeving waar we als mens naar op zoek zijn.

Bits, Bytes & Bewustzijn is verkrijgbaar voor € 19,95 via yfkelaanstra.nl.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro