Review: Gigaset GX Business line

Redactie WINMAG Pro

Geen nieuw gezicht, want al sinds 2011 is Gigaset actief op de zakelijke UC-markt. Waar de Duitse fabrikant startte met een - inmiddels gerenommeerd - repertoire aan VoIP-centrales, handsets en telefonieoplossingen voor het bedrijfsleven, introduceerde Gigaset onlangs een compleet nieuw product: de GX Business line.

Gigaset betreedt met de smartphone een competitieve markt. Wie het op durft te nemen tegen smartphonefabrikanten als Samsung en One Plus, moet iets bijzonders in handen hebben. En dat de GX Business line bijzonder is, bevestigden we door het model uitgebreid te testen.

Wij stuitten op een telefoon waarvan vrijwel elke specificatie wijst op een goed begrip van de zakelijke gebruiker anno 2020. Een gebruiker die niet per definitie kantoorwerk uitvoert, maar onderweg is en monteert, chauffeert, bouwt en installeert. Een gebruiker die niet alleen afhankelijk is van een werksmartphone, maar bovendien van een model dat tegen een flinke stoot kan.

Bestendig

De GX Business line is bestendig tegen harde vallen, water, stof en vuil. Zijn duurzaamheid is enerzijds te danken aan een TPU-behuizing, bestaande uit twee componenten en aangevuld met een metalen frame. Anderzijds aan Corning Gorilla Glass, wat het 6,1 inch scherm bijzonder sterk maakt.

Omdat een superresistente smartphone geen uniek concept is, benadrukt Gigaset de binnenkant. Waar je van een CAT-model niet bijster veel vermogen kan verwachten, includeert Gigaset een 2,0 GHz Octacore-processor om samen te gaan met het Android 9.0 Pie-besturingssysteem. Bovendien bevat de telefoon een vingerprintsensor, wat buiten het openen van de telefoon ook andere functies biedt, zoals het bladeren door schermpagina’s. Tot slot is ook ontgrendeling via gezichtsherkenning (Face ID) aanwezig.

Dienstverlening en resell

Voorafgaand aan de release van de GX Business line vestigde Gigaset zichzelf met een sterk repertoire aan vaste VoIP-telefoons, geschikt voor een breed aantal providers. Daarbovenop levert de Duitse producent verschillende telefooncentrales, op maat gemaakt voor diverse bedrijfsgrootten. Logischerwijs zijn deze centrales uitermate geschikt voor de gelijknamige telefonie hardware, waardoor dienstverleners een totale communicatiedienst kunnen leveren.

Onder de streep maakt de Business line het aanbod vollediger. Wie klanten voorziet in branches als de bouw en horeca, heeft nu ook een aantrekkelijke smartphone voorhanden. Het feit dat een bedrijfslogo of dergelijke afbeelding gedrukt kan worden op de telefooncover, maakt het model des te aantrekkelijker voor zakelijke dienstverlening.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie