Sim only vs. abonnement met toestel: wat is wijsheid?

Redactie WINMAG Pro
De consument kan tegenwoordig kiezen voor sim only of een één- of tweejarig abonnement met smartphone. Het aanbod is reuze, maar welk type spreekt meer aan? En belangrijker nog; waarom kiest de consument liever voor de één en niet voor de ander?

Toestel inbegrepen

Het grootste verschil tussen sim only en een abonnement met toestel is dat bij de tweede ook een toestel wordt afbetaald. De maandelijkse aflossingskosten voor het toestel worden bij de bel- en internetbundel opgeteld. Steeds meer gebruikers kiezen voor langer gebruik van de smartphone. Zij sluiten een sim only-abonnement af met behoud van eigen toestel. Met deze optie is een berg geld te besparen. Met name de volwassen doelgroep van dertig en ouder kiezen voor liever voor 'consuminderen'. Maar is dit haalbaar met de snelle opeenvolging van ontwikkelingen?

Demands van nu

Smartphones gaan helaas niet eeuwen mee. Met uitzondering van de originele Nokia 3310. Die was onverwoestbaar aan de buitenzijde, maar niet meer te updaten naar de wensen die we nu verlangen van ons mobieltjes. De zakcomputer van nu moet een supercamera hebben, een accu die lang meegaat bij uitgebreid gebruik, een snelle processor om onze demands uit te voeren en genoeg opslagruimte om alle verzamelde en gecreëerde data op te slaan. En met iedere update van technologische snufjes, worden de vereiste capaciteiten alleen maar groter. Onder de uiteindelijke vervanging van onze smartphone komt de consument niet uit. Zelfs de 'consuminderaars' niet. Al bieden telecombedrijven steeds vaker ook refurbished telefoons met abonnement aan. Oudere toestellen, maar wel met de geüpdatete technologie van nu. 

De Youngstars

De jongeren kiezen vaak voor nieuw toestel met abonnement. De behoefte aan de nieuwste modellen past ook precies bij de ontwikkeling van het brein van deze leeftijdsgroep. Nieuw is interessant, anders dan wat de ‘oudelui’ hebben (en graag willen behouden). En niemand wil precies zoals zijn ouders zijn op die leeftijd. Daarnaast zijn jongeren (vaak) iets minder voorzichtig met de smartphone. En iemand kan maar zo lang (lees; zo kort mogelijk) functioneren met een kapot scherm.

Geregistreerde lening

Helaas heeft een nieuw toestel met abonnement ook een groot nadeel. Tegenwoordig zit er een verplichte BKR-registratie en inkomenstoets bij. Het abonnement, en dan met name het gedeelte dat geldt als aflossing van de nieuwe smartphone, wordt als lening beschouwd. Dit is te voorkomen door te letten op de toestelbijdrage. Bij een tweejarig contract is dit maximaal € 10,- per maand en bij een éénjarig contract maximaal € 20,-. Of betaal het toestel in één keer. Maar dan blijft een sim only optie echt goedkoper nog altijd goedkoper.

Wikken en wegen

Iedere consument heeft zijn eigen beweegredenen voor de keuze. Kiest men voor vernieuwing, consuminderen, besparen of financieel gemak? Alles kan, zolang de consument maar weet dat het een eigen keuze is, met een maandelijks prijskaartje. Die vergeten de telecombedrijven niet te sturen.

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie