Talk!: Piet Hompus, Global Knowledge

Redactie WINMAG Pro
Global Knowledge is wereldwijd de grootste onafhankelijke aanbieder van IT-trainingen en is partner van Microsoft, Citrix Cisco, VMware en vele andere vooraanstaande IT-vendors. In 23 landen geeft Global Knowledge in 11 verschillende talen dagelijks aan duizenden IT-professionals cursussen die vaak met een examen worden afgesloten. In Nederland worden de cursussen en examens op 8 verschillende locaties door het hele land gegeven. WINMAG Pro ging met directeur Piet Hompus in gesprek over de vliegensvlugge ICT-trends, de ICT'er anno 2012 en de veranderingen in het onderwijsklimaat.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; het besturingssysteem Window s 8 voor de PC is binnenkort een feit en de netwerkversie Windows Server 2012 is inmiddels gelanceerd. Zijn jullie klaar om de ICT-professionals de fijne kneepjes hiervan bij te brengen?

'Ja, wij zijn al ruim een jaar achter de schermen bezig met een beta-versie van Windows 8 en Windows Server 2012. De systemen hebben geen geheimen meer voor ons. Omdat we alleen trainingen geven aan IT-professionals, is voor die doelgroep het gebruik en de manier van werken achter Windows 8 en Windows Server 2012 interessant. We zijn daarom al een tijdje met Windows 8 en Windows Server 2012 bezig'.

Hoe zorgt GlobalKnowledge ervoor dat het op tijd klaar is voor nieuwe technologiën?

Wij worden ruim van tevoren op de hoogte gebracht van de plannen van een vendor. Onze docenten worden vervolgens intensief op de komende nieuwe technologieën getraind. Vaak gebeurt dit in de Verenigde Staten. Pas als de docent gecertificeerd is door de vendor voor de nieuwe techniek mag de docent zelf trainingen geven.
Daarnaast investeert Global Knowledge veel geld in lab-omgevingen die de praktijkomgeving goed nabootsen. Docenten kunnen hier vooraf veel mee oefenen. Zodra een nieuwe technologie als Windows Server 2012 officieel op de markt is worden dezelfde lab-omgevingen gebruikt door de cursisten.

De ICT'er anno 2012. Waarin verschilt die met twintig jaar geleden en wat bieden jullie ze aan?

Er wordt zoveel meer druk gelegd op de ICT'er tegenwoordig. Vroeger was de ICT-afdeling een kamertje ergens gepropt op een etage waar niemand kwam. En de ICT'er was iemand die computertaal sprak. Tegenwoordig moet een ICT’er veel meer kunnen.
De ICT'er moet meer dan ooit een aanspreekpunt zijn binnen het bedrijf. Er wordt nu veel meer een beroep gedaan op de ICT-afdeling. Bijna alle bedrijven zijn dan ook (volledig) geautomatiseerd. De ICT'er van tegenwoordig staat midden op de werkvloer en helpt/communiceert met alle lagen binnen het bedrijf. Die behoefte en verandering moeten wij dus ook kunnen leveren.'

Hoe doen jullie dat? Voor zulke scholing denk je niet direct aan een informaticadocent...

'Nee, daar hebben we ook speciale docenten voor aangetrokken. Docenten die we vroeger niet hadden. We bieden nu ook opleidingen aan die IT-professionals bijvoorbeeld leren hoe ze beter kunnen communiceren, leiding geven en efficiënter kunnen werken. Daar is nog ontzettend veel winst voor een bedrijf en/of werknemer te behalen.'

Is dit een onderdeel van Het Nieuwe Leren-concept van Global Knowledge?

'Jazeker. Vroeger boden we eigenlijk alleen klassikale training aan, tegenwoordig kunnen we afzonderlijke maatpakketten selecteren voor onze cursisten. Denk maar eens aan een student in Moskou die een cursus volgt in Nieuwegein. Dat kan, door middel van camera's in het leslokaal. De student ziet de docent in het lokaal staan en vice versa. Vragen stellen (interactie) is mogelijk. We hebben ook modellen waar de trainer vanaf zijn eigen locatie inlogt, en de student weer van zijn eigen plek. We kunnen ook materiaal online zetten en de student overlaten aan zelfstudie (E-learning). Het Nieuwe Leren van Global Knowledge biedt cursisten de mogelijkheid om zelf te beoordelen welk concept op hun van toepassing is.'

Waarom is het belangrijk voor de IT-professional om een certificaat te halen, en zich te blijven scholen?

'Tegenwoordig kom je niet meer aan de bak als je geen certificaat hebt. De grote IT-bedrijven als Oracle, AFAS en Ordina nemen alleen gecertificeerde ICT'ers aan. Dat komt door de grote concurrentie op de markt (ze hebben dus keuze tussen de beste ICT'ers), maar je moet ook aantoonbaar bewijs hebben dat je bepaalde capaciteiten hebt. Daarnaast: de veranderingen in de ICT-wereld volgen elkaar zó snel op, dat geen scholing stilstand en zelfs achteruitgang betekent. Gelukkig begrijpen veel ICT'ers dat. We zien klanten vaker terugkeren om weer een nieuwe cursus te volgen.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie