Vijf start-ups in slimme technologie

Redactie WINMAG Pro
Regelmatig snort de redactie de meest innoverende en succesvolle start-ups en scale-ups op. Want als er iets is waar wij als Nederland – gelukkig – geen gebrek aan hebben, dan is het wel aan deze jonge ondernemingen. Reason.ai, Travis de Tolk, ATOgear, Base en GoCredible, bijvoorbeeld...

AI volgens Reason.ai: menselijker dan gedacht

Het lijkt er steeds meer op dat Artificial Intelligence (AI) nu echt op grote schaal wordt ingezet voor bedrijven. Logisch, want dat AI is steeds eenvoudiger implementeerbaar en door een flink aanbod van oplossingen van veelal jonge bedrijven, blijft de prijs relatief laag. Een prachtig voorbeeld van zo'n leverancier is een van de start-ups: Reason.ai. Dit bedrijf creëert een platform dat AI en menselijk klantcontact integreert. De ondernemers durven zelfs te stellen dat Reason. ai het eerste platform is dat AI naadloos gaat integreren met menselijk klantcontact en hiermee een oplossing biedt voor conversational commerce.

In tegenstelling tot traditionele chatbots kunnen bedrijven met Reason.ai op korte termijn wel emotie en menselijke creativiteit in hun AI-gedreven klantcontact integreren, maar volgens de ontwikkelaars met de kracht, prestaties en schaalbaarheid van software. Het platform werd eind mei voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd tijdens The Next Web Summit.

Een stap verder dan chatbots

Het grote verschil met andere klantcontactsoftware is dat Reason.ai voor een naadloze integratie zorgt tussen klantcontactmedewerkers en chatbots, waardoor de klant bijna onmerkbaar schakelt tussen mens en bot zonder dat er informatie verloren raakt of opnieuw moet worden gedeeld. Het platform begrijpt volgens de makers de inhoud en emotie van gesprekken met behulp van Natural Language Processing en maakt gebruik van systemen en menselijke processen om geautomatiseerde of door mensen geadviseerde oplossingen te communiceren. Hierdoor is het platform, in tegenstelling tot de meeste chatbots, die vooral eenvoudig klantcontact zoals eerstelijnsservicevragen volgens het ‘vraag & antwoord’-principe afhandelen, ook in staat om ‘complex’ klantcontact, bijvoorbeeld in geval van klachten, technische support of voor aankoopadvies, af te handelen.

Medeoprichter Igor Mikhalev: 'Idealiter wil ieder bedrijf persoonlijk klantcontact aanbieden. Het verlenen van deze service is echter inefficiënt, kostbaar en moeilijk op te schalen. Bedrijven zetten daarom chatbots in die wel schaalbaar en efficiënt zijn, maar die zijn niet in staat om interacties op persoonlijk niveau te leveren, met emoties, zoals mensen dat kunnen. Nadat wereldwijd meerdere partijen bij ons hadden aangegeven hier behoefte aan te hebben, zijn wij gaan nadenken over de vraag hoe wij dat verschil wel konden maken. Met behulp van nieuwe ontwikkelingen in AI is Reason.ai in staat om mensachtige serviceervaringen te creëren, maar met de kracht, prestaties en schaalbaarheid van software.'

Een van de start-ups: Travis de Tolk gaat verder dan taalhulp

Travis de Tolk was misschien wel een van de meest opvallende van origine Nederlandse tech-start-ups dankzij een apparaatje dat ter plekke dienst doet als vertaler tussen twee of meerdere mensen die niet dezelfde taal spreken. Inmiddels is het jonge bedrijf druk doende met een volgend project.

Het idee?

Wil een product slagen, dan moet het in de eerste twee dagen dat het op Indiegogo staat, minstens 90 procent van de funding ophalen. Daarom is een grote en trouwe community onmisbaar. Het is één van de lessen dat het team achter Travis de Tolk wil delen met andere ‘uitvinders’. Daarom lanceert het The Product Garage, dat hardwareproducenten helpt om optimaal een innovatief product te lanceren. Marijn Booman, één van de oprichters van The Product Garage, vindt het jammer dat nog niet elk goed idee tot wasdom komt. 'Er zijn veel individuen en startups met een geweldig idee, maar zonder een team dat hen optimaal kan ondersteunen. Niet iedereen met een creatief talent is ook een goede ondernemer. Daarom helpen we mensen met een idee voor innovatieve hardware, met marketing, sourcing, webdevelopment, communitymanagement en het valideren van ideeën op Indiegogo. Maar ook corporates die sneller willen innoveren hebben baat bij de aanpak van The Product Garage.'

Volareo en Travis

De eerste producten die uit de stal komen van The Product Garage, zijn innovatief en hebben een idealistisch karakter. Volareo is bijvoorbeeld een slimme speaker, die het mogelijk maakt om artiesten een ‘fooi’ te geven door te applaudisseren. Bentokai is een lederen notitieboek, dat juist milieubewust is – en daarmee de leerindustrie beoogt te veranderen. Voor de ontwikkeling en lancering van deze producten is de expertise van Travis de Tolk gebruikt. Marijn: 'Er zijn talloze mensen die een idee hebben om hun industrie of de wereld te verbeteren. Voor hen is het nu nog te lastig om producten naar de markt te brengen. Ook corporates willen sneller producten loslaten op hun doelgroep. Daarom ontwikkelen we samen met hen een prototype, valideren het en lanceren het product uiteindelijk. Via Indiegogo of Kickstarter weten we al snel of er een markt is voor een product. Dat kan heel lean en mean: soms weten al binnen vier weken of een idee aanslaat.'

The Product Garage streeft ernaar om meer Nederlandse start-ups uit te laten groeien tot succesvolle bedrijven. 'Door hen te ondersteunen met kennis en ervaring, lossen we ook een ander probleem op, namelijk het gebrek aan serieus groeikapitaal in Nederland.'

Eindhovense startup ATOgear lanceert digitale hardloopcoach

Na onderzoek naar een marktrijp product introduceerde de Eindhovense startup ATOgear eerder dit jaar ARION, een next-generation wearable voor hardlopers voor het verminderen van blessures en optimaliseren van prestaties. Dankzij geavanceerde sensortechnologie krijgen hardlopers tijdens het lopen aanwijzingen voor het verbeteren van hun techniek. Met de bijbehorende smartphoneapp kunnen hardlopers bovendien terugkijken naar details en analyses van hun gelopen track en de prestaties en progressie bijhouden.

ARION helpt niet alleen loopsnelheid en loopduur te verbeteren, maar vooral ook blessures te voorkomen. ARION bestaat uit ultradunne smart inlegzolen met nauwkeurige druksensoren die onder andere het landingspunt en de afwikkeling van de voeten meten. De signalen worden in realtime verwerkt door compacte footpods. Op basis van de data geeft een geautomatiseerde Artificial Intelligence-coach direct aanwijzingen om de looptechniek te verbeteren, blessures te voorkomen en prestaties te optimaliseren.

Door de persoonlijke realtime feedback op smartphone is de ARION voor veel lopers van toegevoegde waarde. De achterliggende technologie is gebaseerd op zeven jaar wetenschappelijk onderzoek bij TNO en uitvoerige tests onder zowel professionele lopers als amateurlopers. Dankzij de uitgebreide analysemogelijkheden en inzichten is ARION ook uitermate geschikt voor hardloopcoaches. Co-founder en CEO Andrew Statham werkt al sinds 2008 aan de achterliggende technologie van ARION – aanvankelijk als onderzoeker voor zijn toenmalige opdrachtgever TNO, een organisatie die wetenschappelijke kennis toepasbaar maakt voor bedrijven en overheden. In 2015 startte Statham met co-founder en CTO Jurgen van den Berg ATOgear en verzamelde een expertteam om de technologie door te ontwikkelen en toegankelijk te maken voor een breed consumentenpubliek. ARION is hiervan het resultaat.

Laatste van de start-ups: Tech ontmoet influencermarketing

De oprichters van Nederlandse tech scaleup Dashmote hebben een meerderheidsbelang genomen in The Influencers Movement (TIM), het grootste online platform voor influencermarketing in Nederland. TIM gaat zich onder de nieuwe naam Base richten op het wereldwijd professionaliseren van influencermarketing. De startup biedt sinds 2013 merken en bureaus een netwerk en de tools om zelfstandig hun samenwerkingen met influencers uit te voeren.

Base brengt alle aspecten van een influencermarketingcampagne samen op één plek: van het matchen, tot het managen en meten van samenwerkingen tussen influencers en merken. Het bedrijf zal dankzij een flinke kapitaalinjectie ook de influencer allerhande faciliteiten aanbieden zodat hij of zij zo goed mogelijk zijn werk kan doen. Zo wordt het voor de influencer, agency en de opdrachtgever nog eenvoudiger om samen te werken en creatieve campagnes te lanceren.

Authenticiteit en creativiteit van influencer

‘De kracht van influencermarketing zit hem in de authenticiteit en creativiteit van de influencer. Iedereen weet dat, maar toch blijft de branche vooral het ‘traditionele’ bereik meten,’ zegt Dorit Roest, oprichter van TIM, nu co-founder en chief commercial officer van Base. ‘We zien het als onze plicht de echte waarde van influencermarketing te bewijzen. Daarbij gaan we niet langer uit van bereik, maar meten we het werkelijke effect en hebben we oog voor de kwaliteit en de relevantie van de uitingen.’

Voor bedrijven als Albert Heijn, Nike, Coca-Cola en ruim 300 andere bedrijven en agencies treedt Base op als softwareleverancier. Influencermarketing wordt voor hen vele malen efficiënter uit te voeren. Influencermarketeers hoeven zich niet meer toe te leggen op routinematige klussen als het handmatig updaten van cijfers, het verzamelen van publicaties en de rapportage.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie