Waar gaat het naar toe met cloud gaming?

Redactie WINMAG Pro
Toen je een jaar of vijftien geleden door de winkelstraat liep kon je onmogelijk om de Free Record Shop of de Dixons heen. Winkels die het vooral moesten hebben van de verkoop van cd’s en dvd’s. Zowel met muziek als games erop. Toen kwam de digitale revolutie en kwamen consumenten massaal tot het besef dat je muziek ook gewoon (bijna) gratis kunt streamen. Inmiddels lijkt de volgende revolutie zich te voltrekken: het einde van de offline game.

Voordelen cloud gaming

Voor muziek luister je naar Spotify, films kijk je via Netflix en games? Die moet je nog steeds downloaden, installeren en na verloop van tijd afschrijven omdat je ze zat bent. En dat terwijl ook hierbij het al lang mogelijk is om ze door middel van virtualisatie vanaf een server te streamen. De voordelen zijn enorm: Je kunt games spelen, zonder dat je device aan hoge eisen hoeft te voldoen. De rekenkracht wordt namelijk geleverd door de server. Daarnaast kan de prijs een stuk omlaag en worden abonnementsvormen op games mogelijk, vergelijkbaar met Netflix of Spotify.

Bandbreedte nodig

Een groot nadeel is er ook. Muziek is in de meeste gevallen peanuts voor je internetverbinding. Films streamen is al een stuk zwaarder en games… Die zijn in veel gevallen een nog grotere belasting. Zeker de nieuwste ‘blockbusters’ die een 4k-resolutie hebben. En dan moeten de virtual reality games nog komen. Gelukkig is er in Nederland vaak wel genoeg bandbreedte voor. Meer in de rest van de wereld niet. Fabrikanten lopen dus het risico dat ze een product ontwikkelen dat helaas net nog optimaal bruikbaar is.

Haperingen zijn funest

Bovendien ligt het streamen van games veel gevoelig dan bij films of muziek. Bij die laatste twee is het gewoon irritant als ze haperen. Maar goed, vervolgens kun je gewoon verder kijken of luisteren, zonder dat je iets gemist hebt. Games in multiplayer mode lopen echter wel gewoon door, waardoor haperingen kunnen leiden tot flinke frustraties. Want ja, ze gebeuren altijd net op dat moment dat het absoluut niet uitkomt. Gamers zijn wat dat betreft niet vergevingsgezind.

LEES OOK: Gaming monitor kopen: waar moet je op letten?

Playstation Now

Ondanks dit alles zijn veel van de grote jongens, Sony, en Microsoft voorop, er van overtuigd dat cloud gaming de toekomst is. Bij de Playstation is het nu al mogelijk om gebruik te maken van Playstation Now. Hierbij kun je voor iets meer dan een tientje per maand gebruik maken van een enorme database van 800 games. In veel gevallen moet je die nu nog wel eerst downloaden, maar dat gaat waarschijnlijk snel veranderen. De dienst wordt namelijk verder uitgebreid.

Op weg naar een Thin Client voor gaming?

Natuurlijk kan Microsoft niet achterblijven. Ook de Xbox moet worden voorzien van een streamingsoptie. En wel zo snel mogelijk, dus is Project xCloud in ontwikkeling Hiermee slaan de twee grootste gaming platforms van de wereld een duidelijke route in naar de toekomst. Op het moment dat streaming goed werkt, is het logisch dat uiteindelijk ook de hardware gaat veranderen. Want waarom zou je nog een apparaat leveren met veel rekenkracht als een server dat ook kan? Door een Playstation of Xbox in te richten als een Thin Client kunnen de kosten nog verder omlaag en ben je gek als je er niet eentje koopt. Toch?

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie