Waarom AI-strategieën vaak falen

Redactie WINMAG Pro
Waarom is de kloof tussen de AI-ambitie van bedrijven en hun daadwerkelijke uitvoering zo groot? Het antwoord is niet per definitie technisch, maar meer organisatorisch en cultureel. Gewild of ongewild, verwacht of onverwacht: dit is waarom AI bij bedrijven vaak faalt.

Allereerst is er een enorme kloof tussen vaardigheden en ‘taal’ ontstaan bij de belangrijkste besluitvormers binnen organisaties en hun AI-teams. De twee werelden liggen namelijk behoorlijk ver uit elkaar. Het is een barrière die algoritmische innovaties blokkeert, vertraagt of onderuithaalt. En niet geheel hoopgevend: de kloof blijft doorgroeien.

Uitvoering

Het grootste probleem is dat de meeste leidinggevenden worden geselecteerd op hun vermogen om met andere mensen te praten. Ze hebben complexe en goed ontwikkelde vaardigheden rondom luisteren, empathie tonen, overleggen en het bekrachtigen van argumenten. Bovendien zijn ze in staat om tot in de puntjes te vergaderen, andermans emotionele factoren te lezen en aan te passen aan de leefomgeving. Maar op technisch gebied is vaak sprake van het omgekeerde.

Verschillende groepen mensen

Degenen die juist oplossingen voor het leren van machines voor zakelijke problemen ontwikkelen, een geschenk voor besluitvormers, worden geselecteerd op hun vermogen om met apparatuur te werken. Ze schrijven pseudocodes, ontwikkelen grootschalige platforms die naar miljoenen gebruikers opschalen en verzamelen gegevens in meerdere formaten uit meerdere bronnen. Ze schrijven interfaces voor gebruikers die hen stimuleren om te communiceren met de machines die ze bouwen via combinaties van woorden, afbeeldingen, kleuren en actieprompts. Deze twee groepen kunnen niet, willen niet, en zullen niet op productieve manieren met elkaar communiceren. Ze denken anders, zien zaken anders en voelen zich anders.

LEES OOK: De opmars van Artificial Intelligence

Falen

AI-strategieën falen omdat AI een middel is, geen doel. ‘Heb je een AI-strategie?’ kan net zo logisch zijn als de vraag: ‘Hebben we een Excelstrategie?’ Maar voordat bedrijven de hype ontgroeien en zich concentreren op het echte potentieel dat AI biedt, zullen ze moeten beginnen bij communicatie.

Spraakbesturing

Spraakbesturing is één van de meest intuïtieve vormen van interactie met een apparaat. Als je kijkt naar de menselijke evolutie, is spraak één van onze belangrijkste middelen om ons naar anderen te uiten. We leren praten voordat we leren lezen en schrijven en zodra we kunnen praten gaat er een wereld voor ons open. Spraakcommando’s voelen in het begin misschien onwennig, maar we raken er sneller aan gewend dan andere ‘nieuwe’ vormen van besturing, zoals met een controller of door een handgebaar.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie