Waarom het belangrijk is om als ZZP'er een eigen website te hebben
Een eigen website kan best een investering zijn qua tijd en geld. Zeker als je nog maar net begint als ZZP’er. Maar het levert je ook veel voordelen op, waarmee je je investering ruimschoots terugverdient.
1: Professionele uitstraling
Een nette website draagt bij aan een professionele uitstraling. Je laat potentiële klanten zien dat je serieus bent met de diensten die je aanbiedt en dat je je zaken goed op orde hebt. Je onderscheidt je hiermee van mensen die hun ZZP-werk als bijzaak of hobby zien of die nog aan het opstarten zijn.
2: Beter vindbaar voor potentiële klanten
Bij ZZP opdrachten vinden, is het natuurlijk ook belangrijk dat klanten jou kunnen vinden. Een eigen website helpt je hierbij. Als mensen op zoek naar je zijn, is de kans groot dat ze eerst Googlen. Als ze dan jouw professionele website vinden, vergroot dit de kans op een opdracht. Als ze je online niet kunnen vinden, kijken ze waarschijnlijk verder naar andere opties. Investeren in SEO is hierbij ook een aanrader. Hiermee zorg je ervoor dat je ook wordt gevonden als potentiële klanten niet specifiek naar jou op zoek zijn, maar bijvoorbeeld Googlen op een ZZP boekhouder in hun woonplaats.
3: Je kunt je expertise laten zien
Met een eigen website kun je laten zien dat je verstand hebt van wat je doet. Je hebt hier alle ruimte om je kennis en ervaring te etaleren. Je kunt vertellen over waarom je doet wat je doet, waar je precies goed in bent en wat je allemaal al voor klanten hebt bereikt. Je kunt voorbeelden van je werk laten zien en referenties delen. Daarnaast kun je een blog bijhouden. Hiermee bereik je twee dingen: je wordt beter gevonden in Google en je kunt je kennis delen. Door je kennis te delen, gaan mensen je als een expert zien, waardoor ze eerder van je aanbod gebruik zullen maken.
4: Je bent makkelijk te bereiken
Bij freelance opdrachten vinden is het natuurlijk ook belangrijk dat je goed bereikbaar bent. Ook hierbij komt een eigen website goed van pas. Zorg voor een eenvoudig contactformulier en zet je telefoonnummer en e-mailadres duidelijk op je website. Je kunt deze gegevens het beste op iedere pagina weergeven, zodat potentiële klanten niet hoeven te zoeken.
5: Je kunt jezelf onderscheiden
Een eigen website biedt je de kans om jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Op jouw website kun je jouw stijl en persoonlijkheid laten zien. Daarmee kun je nieuwe klanten aantrekken. En ook fijn: je trekt hiermee specifiek klanten aan die bij jou en jouw werkwijze passen. Dat vergroot de kans op een prettige samenwerking.
6: Een website kan je tijd besparen
Bij het opzetten van je website moet je tijd investeren, maar uiteindelijk zal het je tijd besparen. Je hoeft bijvoorbeeld minder informatie door te geven aan potentiële klanten, omdat ze de belangrijkste punten al op je website kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld aan het delen van voorbeelden en referenties. Ook ben je minder tijd kwijt aan nieuwe opdrachten zoeken, omdat klanten jou gemakkelijk kunnen vinden. Daarnaast kun je bepaalde dingen automatiseren op je website. Bijvoorbeeld het inplannen van kennismakingsgesprekken en het aanvragen van offertes.