Webshop starten: voor welke valkuilen moet je oppassen?

Redactie WINMAG Pro
Welke fouten wil je liever voorkomen bij het openen van een eigen webwinkel?

Je hoort er steeds meer mensen over: het starten van een webshop! Dit is relatief eenvoudig en vrijwel iedereen kan ermee aan de slag gaan. We willen je dan ook zeker niet tegenhouden. Wel willen we je waarschuwen voor de valkuilen die er op de loer liggen. Welke fouten wil je liever voorkomen bij het openen van een eigen webwinkel?

Onduidelijke en onoverzichtelijke webshop starten

Je website is hét visitekaartje voor jouw winkel. Besteed er daarom de nodige aandacht aan om echt een goede webshop in te richten! Dat begint al bij een domeinnaam kopen: kies voor een heldere naam, die het liefst goed te onthouden is. Zo kunnen je klanten je eenvoudig weer terugvinden! Vervolgens ga je een webshop maken op je domein, waarbij duidelijkheid en overzicht voorop moeten staan. Zorg dat meteen zichtbaar is welke producten er in jouw webwinkel te vinden zijn. Vermeld heldere productinformatie, in combinatie met goede foto’s van de producten. Als je website onduidelijk of onoverzichtelijk is, wek je namelijk maar weinig vertrouwen bij bezoekers: de kans is groot dat ze weer weggaan. Dat wil je voorkomen!

Geen goede focus

Als je start met een webshop, komt er veel op je af. Je wilt een mooie website hebben, producten in huis halen, verpakkingsmateriaal kiezen, pakketten opsturen en reclame maken. Voorkom dat je de focus kwijtraakt. Stel voor elke hoofdtaak de bijtaken op waar je aan de slag mee moet gaan, of schakel zelfs de hulp in van anderen. Op deze manier zie je niets over het hoofd!

Matige klantenservice

Klanten verwachten dat je bereikbaar bent bij vragen of klachten. Heb je de klantenservice niet op orde? Dan is er het gevaar dat je webshop flopt. Probeer daarom altijd snel te reageren als klanten contact met je opnemen. Blijf vriendelijk en zorg voor passende oplossingen. Ook als een klant niet geheel tevreden is met een product, is zo nog niet meteen al het kruid verschoten. Merk je dat je niet voldoende tijd hebt om de klantenservice goed op te pakken, als je webshop aan het groeien is? Dan kun je op zoek gaan naar iemand om je hierbij te helpen.

Te groot financieel risico nemen

Uiteraard moet je als ondernemer van tijd tot tijd een risico nemen – dit hoort bij het vak. Pas echter wel op voor grote risico’s, die tot financiële problemen kunnen leiden. Wil je bijvoorbeeld een nieuw product gaan verkopen? Schaf dan eerst een kleine batch aan, om eens te zien of de verkoop gaat lopen. Zo heb je niet direct veel geld geïnvesteerd, wat spijt achteraf kan voorkomen. Je moet steeds incalculeren waar bepaalde risico’s liggen, om deze te voorkomen. Een doordachte strategie biedt raad: zorg dat je plan voor je webshop goed in elkaar steekt!

 

Foto door Karolina Grabowska

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie