Zo maak je van je winkel of webshop een complete(re) attractie

Redactie WINMAG Pro

Heb je een webshop, dan wil je die het liefst zo mooi en compleet mogelijk inrichten - net als een fysieke winkel. In beide gevallen zijn er allerlei manieren om van je onderneming een heuse eyecatcher te maken. Online zorg je voor het nodige amusement en in real life neemt het winkel comfort eveneens toe met onderstaande ideeën. Heb je deze al toegepast, dan inspireren ze je in ieder geval tot meer. 

Het oog wil ook wat: verpak je producten op sierlijke wijze

Een product aanschaffen of cadeau doen wordt leuker voor de consument wanneer je voor een sierlijke verpakking zorgt. Cadeauzakjes, bij voorkeur voorzien van een sticker die mensen aan jouw bedrijf herinnert, maken het feestelijk. Veel mensen kopen niet alleen voor zichzelf spulletjes online, maar vullen bij de gegevens vaak het adres van een geliefde in. Als daar het pakketje wordt bezorgd, zien ze niet direct dat het om een presentje gaat. Vanzelfsprekend geldt dit ook in je winkelpand: je maakt altijd betere reclame voor je product met een verpakking die tot de verbeelding spreekt. 

Kaartje erbij, groot plezier

Behalve cadeauzakjes en authentiek inpakpapier zijn kaartjes een mooie manier om de attentie van wat duidelijkheid te voorzien, al was het maar om de afzender bekend te maken bij de ontvanger van het cadeau. Zeker in webshops zoeken veel mensen naar de optie om het pakketje van een bijpassend kaartje te voorzien. Daarop kan dan met een lieve boodschap ingevuld worden wat de reden is van het cadeau. Ook hierop bestaat de mogelijkheid om de naam van je webshop te vermelden. In een fysieke winkel bied je deze kaartjes net zo makkelijk aan, maar zijn kaartjes vaak niet nodig omdat mensen een cadeau persoonlijk aan iemand overhandigen. In dat geval is een simpel visitekaartje bij het product inpakken een oplossing. 

Deel de totstandkoming van je product met een kijkje achter de schermen

Dit idee is er vooral voor de digitale kanalen, waar zowel webshop-eigenaren als winkeliers slim gebruik van maken: filmpjes en foto's van de totstandkoming van je product, oftewel een kijkje achter de schermen. Je volgers willen niet alleen maar om de oren geslagen worden met directe reclame en een call to action. Je benadert ze persoonlijker door te tonen welke ingrediënten je gebruikt, hoe duurzaam je bezig bent door voor lokale partners te kiezen of hoe je onderneming is ontstaan. 

Over duurzaamheid gesproken

Duurzaamheid is zowel een mode- als een toverwoord. Hoe dan ook is de planeet erbij gebaat dat deze term steeds meer in de praktijk wordt gebracht, en de consument steeds vaker voor een product kiest dat hieraan voldoet. Deze moderne manier van werken communiceer je eveneens - online of in je winkel- of horecapand. 

Inspiratie van bekende ondernemers

Een mooi voorbeeld van een ondernemer die van (bijna) niets heel veel maakt, is De Augurkenkoning, het oer-Amsterdamse bedrijf Kesbeke dat rondom de augurk een heel imperium heeft opgebouwd. Het draait daar allang niet meer enkel om waar het ooit mee begon. Neem eens een kijkje op de website van deze soapsterren, en je ziet hoe ze te werk gegaan zijn door eindeloos vanuit hun core business te associëren. 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie