Wat is het rendement van een nieuw B2B Commerce-platform?

Redactie WINMAG Pro
Vele CEO’s beschouwen het rendement op de investering (ROI) als de belangrijkste factor in de keuze voor een B2B e-commerce-platform. Maar het is niet altijd mogelijk om het daadwerkelijke rendement van een beslissing volledig te kwalificeren.

Tip: kijk met een holistische blik naar je bedrijfsactiviteiten, klanten en lange termijndoelen.

Natuurlijk kun je een formule gebruiken om de ROI van e-commerce-software te berekenen, maar de kans is groot dat het geen accurate weergave is van het rendement van je investeringen. Een standaard e-commerce ROI-berekening ziet er als volgt uit: (Nieuwe site-inkomsten – Oude site-inkomsten) x 100 / Investering = ROI-%. Deze formule is prima als je een algemeen idee wil krijgen van de inkomstenverschillen die geassocieerd worden met je investeringen, maar ze omvatten niet altijd de volledige context rondom de investeringsmodellen.

Wanneer je het zou toepassen op online B2B e-commerce-shops, dan is deze formule te simpel en kan de uitkomst misleidend zijn. Je kunt de ROI van een B2B e-commerce-platform niet exact bepalen zonder andere aspecten mee te nemen in je berekening. Zo heeft een geavanceerd B2B e-commerce-platform de potentie om meer inkomsten en meer rendement te genereren. Zeker als je je volledige bestelproces zo kunt automatiseren, omdat je zo niet langer tijd en geld aan handmatige processen verspilt. Manuren en omzetverlies als gevolg van inefficiënties zijn echter vaak moeilijk te kwantificeren.

Online B2B-verkopers die marktleider zijn, zullen hun omzet waarschijnlijk niet zien stijgen bij de implementatie van een nieuw e-commerce platform. Zij moeten verder kijken dan alleen de omzetcijfers om te kunnen bepalen wat hun ROI is. Hierbij is het van belang ook naar het effect op de langere termijn te kijken, waaronder de customer lifetime value. Dit is het vermogen om de interesse van de klant vast te houden, waardoor ze meer zullen uitgeven en klant bij je blijven. Een gebruiksvriendelijke website, de mogelijkheid tot het aanmaken van een account en eenvoudig retourneren kunnen hierbij helpen.

Het verhogen van de levenslange klantwaarde vormt dus een belangrijke bron van inkomsten. Daarnaast is het verlagen van de werkbelasting van jouw verkoop- en serviceteams een belangrijk element om de ROI te kunnen bepalen. Als je eenvoudige en repeterende taken kunt automatiseren, houden zij meer tijd over voor activiteiten die waarde toevoegen en hun werk leuker maken. Daarnaast kan een geavanceerd commerce-platform een gunstige impact hebben op je bounce-percentages, siteverkeer en je laadsnelheden op je website of webshop B2B of D2C, waardoor klanten langer op je website blijven hangen. Tot slot kan een geavanceerd commerce-platform de kans op – vaak dure – fouten aanzienlijk verlagen.

De potentiële rendementswinst is dus groot en biedt enorme concurrentievoordelen. Wacht dus niet te lang met beslissen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie