Het openbaar vervoer staat op het punt radicaal te veranderen

5 nieuwe vormen openbaar vervoer die files in Nederland doen oplossen

Joël van Vugt
Het is vijf voor twaalf in Nederland. De snelwegen zijn overval en het spoornet dreigt verstopt te raken. Dit zijn de vijf technieken waarmee de files als sneeuw voor de zon verdwijnen en we het spoor ontlasten.

Volgens woordvoerder Prorail Wouter van Dijk dreigt het Nederlandse spoor namelijk verstopt te raken. `Het past nog wel, maar we komen aan de grens van het netwerk`. De vraag is of een dergelijk probleem is op te lossen. Wij selecteerden 5 creatieve, technische oplossingen die het openbaar vervoer in Nederland ook in de toekomst draaiende kunnen houden.

Oplossing 1: zelfrijdende voertuigen als nieuw openbaar vervoer

Je kunt geen techsite openen of er staan wel berichten in over de ontwikkeling van zelfrijdende auto`s. Vrijwel alle tech- en autobedrijven zijn bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto`s. Met behulp van sensoren, 5G en intelligente software waardoor auto`s met elkaar kunnen communiceren, moet het in de nabije toekomst mogelijk zijn om zelfrijdende auto`s de weg op te sturen.

Niewe vorm van openbaar vervoer

De vraag is natuurlijk wat dit met openbaar vervoer te maken heeft. Het antwoord ligt bij het zelfrijdende aspect . Op dit moment heeft iedereen een eigen auto, waar hij zelf in rijdt. Het grootste gedeelte van de tijd staat je auto echter stil te staan op je werk of thuis.

Stel je voor dat je jouw auto kan delen met nog tien andere gebruikers, dan zouden de kosten enorm omlaag gaan.

Voor een bedrijf als Uber is dit de reden om veel te investeren in zelfrijdende auto`s.

Je koopt dan niet langer zelf een auto meer, maar neemt als het ware een abonnement op een rit van A naar B, waarbij je alleen voor het gebruik betaalt. Omdat er geen chauffeur in de auto zit, kan dat veel goedkoper dan nu. Zo ontstaat een nieuwe vorm van openbaar vervoer, waardoor traditionele manieren van openbaar vervoer met trein en bus ontlast worden.

Zelfrijdend openbaar vervoer betekent meer ruimte voor passagiers

Waar de zelfrijdende auto nog volop in ontwikkeling is, is de zelfrijdende trein inmiddels een feit.

In maart dit jaar reed voor het eerst een trein zonder bestuurder door Londen heen.

Dat deden ze wel op een bijzondere manier. Het was namelijk net na een roemrucht ongeluk waarbij een voetganger was doodgereden door een zelfrijdende Uber-auto.

Om passagiers niet nodeloos ongerust te maken, werd het niet aangekondigd en schakelde de machinist halverwege de rit de trein over van `handmatig` naar `automatisch`.

De passagiers hadden geen flauw benul en merkten er niets van. Test geslaagd.

Het voordeel van zelfrijdende treinen is vooral dat de ruimte die nu voor de machinist is bestemd, gebruikt kan worden voor het vervoeren van extra passagiers.

Oplossing 2: Alwetende routeplanner OV EN vervoerder

Iedereen die wel eens reist met de trein of bus, zal wel eens een reisapp raadplegen. Vooral de OV routeplanner van de NS en OV 9292 zijn populair. Ook Google Maps gooit hoge ogen.

Al deze bezoekjes leveren niet alleen een goed reisadvies op, maar ook heel veel data die gebruikt kan worden door de vervoerders.

Slim algoritme voor reiziger en vervoerder

Op het moment dat veel mensen een reisadvies krijgen om de trein van 10.10 te nemen van Den Haag naar Amsterdam, kun je met behulp van een algoritme vrij goed berekenen hoe druk het in de trein gaat worden, waardoor een vervoerder tijdig maatregelen kan nemen.

De app BusyBot voert dit nog een stap verder en vraagt passagiers in de trein hoeveel stoelen er nog vrij zijn. Aan de hand van deze data geeft de app advies aan reizigers die verderop staan te wachten.

Oplossing 3: treinen zonder rails als nieuwe vorm van openbaar vervoer

Misschien wel de beste oplossing voor Prorail is de trein zonder rails. Het klinkt als een grap, maar hij bestaat echt.

In China natuurlijk.

Openbaar vervoer enige optie

De grote steden daar zijn namelijk volledig dichtgeslibd en dus moeten vervoerders daar steeds creatiever worden om de enorme hoeveelheden mensen van A naar B te krijgen.

Het Chinese staatsbedrijf heeft daarvoor het ART systeem ontwikkeld. Dat staat voor Autonomous Rail Rapid Transit.

Het resultaat is een kruising tussen een bus en een trein die over de normale weg heen rijdt op rubberen banden. In plaats van het spoor volgt deze trein een geschilderde lijn over de weg. De trein is ook nog eens elektrisch en kan 300 passagiers over een afstand van veertig kilometer vervoeren.

Oplossing 4: Schepen met een afstandsbediening

Ook dit klinkt als pure science fiction, maar het wordt serieus onderzocht door Rolls Royce.

Volgens de autofabrikant is het mogelijk om rond 2020 het eerste volledig zelfstandig varende schip zonder bemanning op de markt te brengen.

Beste stuurlui staan aan wal

In plaats daarvan zit de `kapitein` gewoon aan wal met een joystick. De beste stuurlui staan hier letterlijk aan wal.

Toch heeft de zelfvarende boot van Rolls-Royce een aantal serieuze problemen die eerst moeten worden overwonnen.

De belangrijkste daarvan zijn piraten. Want zonder een bemanning kunnen ze zo aan boord klimmen, de vracht stelen, of zelfs de boot gebruiken voor terrorisme. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Oplossing 5: wegen zonder files

Misschien klinkt dit nog wel als de mooiste oplossingvan alle hightech verkeersbeloften in dit verhaal. Even los van het openbaar vervoer, is het werkelijk mogelijk om met behulp van techniek de files uit te bannen?

Onderzoekers van de Nanyang technologische universiteit in Singapore hebben wellicht een oplossing. Met behulp van sensors in en rondom de weg en met behulp van sensoren in auto`s, is het mogelijk om een systeem op te zetten waardoor files drastisch verminderd kunnen worden.

Volgens draait het echter om het algoritme waarmee de rest van het verkeer wordt aangestuurt. Het bijzondere van het algoritme is dat het ervan uit gaat dat er altijd wel automobilisten zullen zijn die zich niet gedragen in het verkeer en ongelukken en files veroorzaken.

Dit wordt berekend met een percentage. Het doel is om dit percentage door verkeersspreiding zo ver mogelijk omlaag te krijgen.

Hierdoor vermindert het aantal ongelukken en zullen ook files drastisch afnemen.

Meer lezen over Google Maps?

Je kunt nu al meer met de routeplanner Google Maps dan je denkt.